- Odwiedziny: 1491855
- Do końca roku: 277 dni
- Do wakacji: 84 dni
Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Rościszewie
Dział V
DZIAŁ V
Organizacja pracy szkoły
Rozdział 1
Organizacja nauczania i wychowania – zasady ogólne
§ 23
- Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września danego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w szkole w pierwszym powszednim dniu września, a kończą się w najbliższy piątek po 20 czerwca – z zastrzeżeniem, że jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia w szkole rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu pierwszego września.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, ustala w danym roku szkolnym dodatkowe 8 dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych zaproponowane przez dyrektora opiniuje rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski. Do ogólnej wiadomości podane są do dnia 30 września każdego roku.
§ 24
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły.
- Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły, uwzględniając ramowe plany nauczania i przedkładając go organowi prowadzącemu po zasięgnięciu opinii:
1) zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających Nauczycieli;
2) rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły opracowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły do 30 kwietnia każdego roku szkolnego.
- Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący do 29 maja każdego roku, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Dyrektor szkoły przygotowuje zmiany do arkusza organizacji szkoły w formie aneksu do arkusza i przekazuje je organowi prowadzącemu szkołę do zatwierdzenia.
- Zmiany, o których mowa w ust. 5 wdrażane są przez dyrektora szkoły po ich zatwierdzeniu przez organ prowadzący.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych – z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 25
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
- Oddziałem opiekuje się wychowawca.
- Uczniowie w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy i danego typu szkoły, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§ 26
- Zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej, a także w oddziałach przedszkolnych i zespole wychowania przedszkolnego, są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
- Liczba uczniów w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III może być zwiększona, ale nie więcej niż o 3 uczniów, w przypadku konieczności przyjęcia w trakcie roku szkolnego uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły.
- W przypadku zwiększenia liczby uczniów, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o zgodę na zatrudnienie asystenta, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia w danym oddziale.
- Zwiększony oddział może funkcjonować do zakończenia I etapu edukacyjnego bez konieczności corocznego postępowania jak w ust. 3.
- W pozostałych oddziałach liczebność uczniów w klasach dyrektor szkoły uzgadnia z organem prowadzącym.
§ 27
- Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
- Podział na grupy jest obowiązkowy z języków obcych, wychowania fizycznego i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach od 12 do 26 uczniów, zaś zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego w grupach 26-osobowych.
- W innych przypadkach podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.
§ 28
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą – z poszczególnymi nauczycielami czy zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
- Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela, który sprawować będzie opiekę nad praktykantem.
- Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada upoważniony wicedyrektor szkoły lub szkolny opiekun praktyk.
§ 29
W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza oraz rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
§ 30
- W szkole organizuje się naukę religii/etyki w oparciu o odrębne przepisy prawa.
- Stosowny wniosek, w formie pisemnego oświadczenia, składany jest przez rodziców do wychowawcy klasy na początku nauki w szkole.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie musi być ponawiany w kolejnym roku szkolnym, może jednak zostać zmieniony.
§ 31
- W szkole w miarę możliwości finansowych organizowane są zajęcia pozalekcyjne uwzględniające potrzeby rozwojowe uczniów i ich zainteresowania.
- Zajęcia pozalekcyjne, o których mowa w ust. 1 prowadzone są przez nauczycieli
z środków przeznaczonych na ten cel w budżecie szkoły lub z innych środków pozyskanych przez szkołę. - 3. Udział uczniów we wszystkich formach zajęć pozalekcyjnych jest dobrowolny i wymaga zgody rodziców.
- Nauczyciel zobowiązany jest do dokumentowania pracy na zajęciach pozalekcyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku prowadzenia zajęć przez inny podmiot, za bezpieczeństwo uczniów
i organizację zajęć odpowiada ten podmiot, po wcześniejszym podpisaniu odpowiedniej umowy przez dyrektora szkoły.
Rozdział 2
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 32
- W Szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w aktualnym rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc udzielana jest uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach jest dobrowolny i wymaga zgody rodzica.
§ 33
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na :
1) diagnozowaniu środowiska ucznia;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
7) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
8) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
9) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
10) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
11) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
12) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z:
1) wybitnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) specyficznych trudności w uczeniu się;
6) zaburzeń komunikacji językowej;
7) choroby przewlekłej;
8) zaburzeń psychicznych;
9) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;
11) zaniedbań środowiskowych;
12) trudności adaptacyjnych;
13) odmienności kulturowej.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1) nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem;
2) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:
a) pedagog szkolny;
b) logopeda;
c) psycholog.
§ 34
- O pomoc psychologiczno–pedagogiczną dla ucznia mogą wnioskować:
1) rodzice/prawni opiekunowie
2) nauczyciele i specjaliści;
3) poradnia psychologiczno –pedagogiczna;
4) dyrektor szkoły;
5) pielęgniarka szkolna;
6) pracownik socjalny;
7) asystent rodziny;
8) kurator sądowy.
- Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wychowawcy oddziału. W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje się wnioski złożone w formie pisemnej lub drogą elektroniczną w sekretariacie szkoły.
§ 35
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na:
1) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
2) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
3) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
4) dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
- W miarę możliwości pomoc psychologiczno–pedagogiczna świadczona jest również w formach zorganizowanych zajęć:
1) dydaktyczno-wyrównawczych;
2) korekcyjno-kompensacyjnych;
3) logopedycznych;
4) rewalidacyjnych;
5) rozwijających uzdolnienia.
- Inne formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej to:
1) porady i konsultacje dla uczniów – udzielane i prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego;
2) porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli;
3) porady i konsultacje dla rodziców;
4) warsztaty dla uczniów.
Rozdział 4
Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
§ 36
- Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i przygotowany w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb
i problemów występujących w społeczności szkolnej. - Działania profilaktyczne ustalone w programie wychowawczo-profilaktycznym skierowane są do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowany jest przez nauczycieli szkoły przy współpracy z rodzicami i uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Na podstawie uchwalonego programu wychowawczo-profilaktycznego, wychowawca oddziału opracowuje na dany rok szkolny plan pracy wychowawczej i uzgadnia go
z rodzicami oddziału. - Program, o którym mowa w ust. 1, realizowany jest przez wszystkich nauczycieli szkoły.
Rozdział 5
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
§ 37
- Do szkoły przyjmuje się uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców.
- Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania
do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Program ten stanowi indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. - Uczniom objętym kształceniem specjalnym szkoła w miarę możliwości zapewnia:
1) pełną realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne;
3) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
Rozdział 6
Organizacja indywidualnego nauczania
§ 38
- Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni p-p, w tym poradni specjalistycznej.
- Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia.
- Zajęcia indywidualnego nauczania przydziela się nauczycielom zatrudnionym w placówce, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu spoza placówki –zwłaszcza w sytuacji braku nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami.
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia oraz zgodnie ze wskazaniami w orzeczeniu.
- W przypadku, gdy w orzeczeniu wskazano możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania w odrębnym pomieszczeniu w szkole, dyrektor realizuje to zalecenie pod warunkiem spełnienia łącznie dwóch warunków:
1) w orzeczeniu wskazano taką możliwość;
2) szkoła dysponuje pomieszczeniami na prowadzenie indywidualnych zajęć.
- W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści zajęć obowiązkowych wynikających z podstawy kształcenia ogólnego, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia, a także miejsca, w których zajęcia są organizowane.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 8, składa się w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 8, dyrektor szkoły akceptuje własnoręcznym podpisem.
- Dzienniki indywidualnego nauczania zakłada się i prowadzi odrębnie dla każdego ucznia.
- Zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie wchodzą w wymiar godzin indywidualnego nauczania.
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wynosi:
1) dla uczniów klasy I-III - od 6 do 8 godzin prowadzonych w co najmniej 2 dniach;
2) dla uczniów klasy IV- VI - od 8 do 10 prowadzonych w co najmniej 3 dniach;
3) dla uczniów klas VII i VIII – od 10 do 12 prowadzonych w co najmniej 3 dniach.
- Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, którym stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości i uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia ucznia umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach szkolnych.
§ 39
W szkole możliwe jest realizowanie indywidualnego toku nauki lub indywidualnego programu nauki zgodnie z aktualnym przepisami prawa oświatowego.
Rozdział 7
Organizacja świetlicy szkolnej
- § 40
- Szkoła zapewnia udział w zajęciach świetlicowych uczniom dojeżdżającym, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub ze względu na inne ważne okoliczności wymagające organizacji opieki.
- W uzasadnionych sytuacjach, a także w miarę możliwości organizacyjnych szkoły w zajęciach świetlicowych mogą uczestniczyć dzieci niedojeżdżające.
- Przyjmowanie uczniów do świetlicy dokonuje się na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców dziecka, składanego do wychowawcy klasy, zawierającego w szczególności:
1) wolę udziału dziecka w zajęciach do czasu odjazdu ze szkoły;
2) wskazanie osób upoważnionych do odbioru dziecka (niedojeżdżającego) lub zgodę na samodzielny powrót do domu;
3) Sposób kontaktowania się z rodzicami, np. w razie wypadku, w przypadku pozostania dziecka w szkole po odjeździe autobusu itp.
- Uczeń zakwalifikowany do świetlicy, który bez usprawiedliwienia nie uczęszcza do świetlicy przez okres jednego miesiąca zostaje skreślony z listy uczniów świetlicy.
§ 41
- Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki bezpośrednio przed i po zajęciach dydaktycznych.
- Do zadań świetlicy należy:
1) wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły;
2) umożliwienie uczniom odrabianie pracy domowej;
3) upowszechnianie wśród wychowanków zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny;
4) przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym;
5) rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;
6) wyrabianie u uczniów samodzielności;
7) stwarzanie wśród uczestników nawyków do uczestnictwa w kulturze,
przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji
- Realizacja zadań świetlicy prowadzona jest w formach:
1) zajęć specjalistycznych;
2) zajęć wg indywidualnych zainteresowań uczniów;
3) zajęć utrwalających wiedzę;
4) gier i zabaw rozwijających;
5) zajęć rekreacyjnych i sportowych.
- § 42
- Zajęcia wychowawczo-opiekuńcze w świetlicy prowadzone są w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza może być utworzona w zależności od potrzeb z:
1) grupy uczniów jednego oddziału;
2) uczniów z dwóch klas o niewielkiej rozpiętości wieku;
3) uczniów z trzech lub więcej klas o różnym wieku.
- Liczba u uczniów w grupie wychowawczej nie może przekroczyć 25 uczniów.
- Czas trwania zajęć wychowawczo-opiekuńczych w świetlicy ustala się w wymiarze 45 minut.
- Świetlica zapewnia uczniom bezpieczeństwo poprzez:
1) stałą obecność wychowawcy w pomieszczeniu, w którym przebywają uczniowie;
2) wyposażenie, urządzenia i pomoce bezpieczne dla uczniów;
3) zapoznanie uczniów korzystających ze świetlicy z jej regulaminem i systematyczne kontrolowanie jego przestrzegania.
- Uczniowie uczęszczający do świetlicy mają w szczególności prawo do:
1) korzystania z pomocy wychowawcy podczas odrabiania zadań domowych;
2) uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w świetlicy.
- Uczniowie uczęszczający do świetlicy mają w szczególności obowiązek:
1) utrzymywania ładu i porządku w świetlicy;
2) Wykonywania poleceń nauczyciela wychowawcy;
3) Nieoddalania się ze świetlicy bez powiadomienia nauczyciela wychowawcy.
- Szczegółowy sposób funkcjonowania świetlicy szkolnej określa Regulamin pracy świetlicy szkolnej, którego projekt opracowuje nauczyciel świetlicy w porozumieniu z dyrekcją szkoły.
Rozdział 9
Organizacja biblioteki szkolnej
§ 43
- Szkoła Podstawowa w Rościszewie zapewnia uczniom możliwość korzystania z biblioteki szkolnej.
- Biblioteka jest pracownią interaktywną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warunków pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców uczniów.
- W miarę możliwości szkoły w skład biblioteki może wchodzić:
1) wypożyczalnia, która gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory oraz umożliwia użytkownikom korzystanie z łącza internetowego;
2) czytelnia, w której udostępnia się księgozbiór podręczny na miejscu.
- Szczegółowe zasady udostępniania zbiorów bibliotecznych, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych określa odrębny regulamin biblioteki.
- Do zbiorów bibliotecznych należą książki i podręczniki, czasopisma, dokumenty na nośnikach elektronicznych oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
- W bibliotece przeprowadzana jest inwentaryzacja księgozbioru na mocy odrębnych przepisów.
- Biblioteka posługuje się pieczątką okrągłą o średnicy 30 mm, zawierającą w środku napis Biblioteka, a w otoku napis – Szkoła Podstawowa w Rościszewie
§ 44
- Zadaniem biblioteki jest:
1) gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa czytelników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
5) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
7) przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i bibliotek;
8) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9) kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;
10) organizacja wystaw okolicznościowych.
- W ramach realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, biblioteka współpracuje z:
1) uczniami na zasadach świadomego i aktywnego ich udziału, w zakresie rozbudzania i rozwijania zainteresowań czytelniczych oraz samokształcenia;
2) nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w zakresie gromadzenia materiałów dydaktycznych i literatury przedmiotu, organizacji zajęć bibliotecznych i innych wspólnych przedsięwzięć;
3) wychowawcami na zasadach wzajemnego wspierania się, w zakresie rozpoznawania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów;
4) rodzicami na zasadach partnerstwa w zakresie przekazywania informacji
o czytelnictwie, literaturze pedagogicznej;
5) innymi bibliotekami na zasadach wzajemnego wspierania się w zakresie wymiany doświadczeń, organizacji lekcji bibliotecznych i innych zajęć edukacyjnych i kulturalnych;
6) instytucjami kultury i stowarzyszeniami zgodnie z potrzebami.
Rozdział 10
Bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
- § 45
- Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo w budynku i na terenie szkoły.
- W szkole obowiązuje instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z którą co roku przeprowadza się próbną ewakuację uczniów i pracowników w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia roku szkolnego.
- Wychowawcy oddziałów mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami ewakuacji obowiązującymi w szkole.
- Dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
- Szkoła przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny wynikających z odrębnych przepisów obowiązujących w placówkach oświatowych, a ich przestrzeganie podlega kontroli wewnętrznej i zewnętrznej.
- Każdy uczeń na terenie szkoły jest objęty dozorem osób dorosłych, nauczycieli
i pracowników niepedagogicznych i jest zobowiązany podporządkować się ich poleceniom. - Nauczyciel lub pracownik szkoły niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły lub wicedyrektora w przypadku stwierdzenia, iż uczeń przebywający na terenie szkoły znajduje się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
- Dyrektor lub wicedyrektor w trybie natychmiastowym zgłasza ten fakt policji oraz zawiadamia rodziców ucznia.
- Pracownicy szkoły mają obowiązek kontrolowania wszystkich nieznajomych osób wchodzących na teren placówki dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
- § 46
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego kontrolowania miejsca prowadzenia zajęć, w przypadku zagrożenia opuszcza wraz z uczniami to miejsce
i powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz odpowiednie służby.- Nauczyciel nie może przystąpić do prowadzenia zajęć, zanim zagrożenie nie zostanie usunięte.
- Do zagrożeń zalicza się w szczególności: pęknięte lub rozbite szyby, odsłonięte przewody elektryczne, ostre przedmioty, uszkodzone sprzęty lub narzędzia itp.
- § 47
- W sali gimnastycznej, na placu zabaw i boisku szkolnym (terenie rekreacyjnym) oraz w innych miejscach, w których prowadzone są zajęcia ruchowe, nauczyciel:
1) kontroluje sprawność sprzętu przed rozpoczęciem zajęć;
2) dba o prawidłową organizację pracy;
3) dobiera odpowiednie metody, dostosowuje wymagania i formy zajęć do możliwości fizycznych i zdrowotnych uczniów;
4) podczas ćwiczeń na przyrządach asekuruje uczniów.
- Pod nieobecność nauczyciela, uczniowie nie mogą przebywać w sali gimnastycznej, ani nie wolno wydawać uczniom sprzętu sportowego.
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z obowiązującym regulaminem korzystania z sali gimnastycznej, sprzętu sportowego i terenu rekreacyjnego na pierwszych zajęciach roku szkolnego.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania fizycznego zobowiązani są do zapoznania się z informacją dotyczącą stanu zdrowia ucznia przekazaną przez rodziców.
- Wyjazdy na zawody sportowe, każdorazowo wymagają uzyskania pisemnej zgody rodziców wraz z oświadczeniem, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wysiłku fizycznego. Zgody rodziców przechowywane są do zakończenia roku szkolnego w dokumentacji nauczyciela organizującego zawody.
- Na terenie boiska szkolnego obowiązuje regulamin korzystania z boiska.
- Uczniowie zobowiązani są bezwzględnie przestrzegać zasad regulaminu korzystania
z boiska oraz przebywać na boisku wyłącznie pod nadzorem nauczycieli, trenerów, rodziców.
- § 48
- Nauczyciele uczący w szkole są zobowiązani do sprawdzania listy obecności uczniów
przed przystąpieniem do zajęć i oznaczenia obecności lub nieobecności ucznia
w dzienniku. - W przypadku stwierdzenia samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia, nauczyciele zobowiązani są niezwłocznie zawiadomić o tym wychowawcę oddziału lub pedagoga oraz rodziców.
- Na przerwach sale lekcyjne są zamknięte, a uczniowie przebywają na korytarzu przy sali, w której będą mieli zajęcia pod opieką nauczycieli dyżurujących.
- Uczeń pozostaje pod opieką dyżurujących nauczycieli na 15 minut przed rozpoczęciem obowiązkowych dla niego zajęć edukacyjnych danego dnia, do ich zakończenia
z wyjątkiem:
- Uczeń pozostaje pod opieką dyżurujących nauczycieli na 15 minut przed rozpoczęciem obowiązkowych dla niego zajęć edukacyjnych danego dnia, do ich zakończenia
1) uczniów korzystających z opieki świetlicowej, którzy od chwili zgłoszenia się do świetlicy do momentu jej opuszczenia, znajdują się pod opieką nauczyciela świetlicy szkolnej;
2) uczniów korzystających z zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę, którzy pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia od godziny ich rozpoczęcia do chwili ich zakończenia.
3) uczniów korzystających z biblioteki – odpowiedzialność ponosi nauczyciel bibliotekarz.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za uczniów, którzy znaleźli się na jej terenie
z przyczyn niemających uzasadnienia w organizacji nauczania, wychowania i opieki realizowanej w danym dniu. - Po zakończeniu zajęć obowiązkowych, uczeń który oczekuje na zajęcia dodatkowe, ma obowiązek zgłosić się pod opiekę nauczyciela świetlicy.
- W chwili opuszczenia szatni i wyjścia przez uczniów z budynku szkoły do domu, odpowiedzialność szkoły za ich bezpieczeństwo kończy się.
§ 49
- Podczas pobytu uczniów na wycieczkach, zielonych szkołach, w czasie pobytu na pływalni, zawodach sportowych i innych, szkoła zapewnienia im bezpieczeństwo, które uregulowane jest wewnętrznymi zarządzeniami dyrektora szkoły.
- Każda impreza w szkole odbywa się za zgodą dyrektora szkoły i musi być zgłoszona.
- Za bezpieczeństwo uczniów w czasie imprezy organizowanej w szkole lub poza nią odpowiada nauczyciel – organizator oraz nauczyciele, którym dyrektor powierzył opiekę nad uczniami.
§ 50
- Postępowanie w razie wypadku regulują odrębne przepisy.
- W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel ma w szczególności obowiązek:
1) udzielenia pierwszej pomocy;
2) wezwania pogotowia ratunkowego;
3) powiadomienia o zdarzeniu dyrektora szkoły lub wicedyrektora oraz rodziców ucznia.
§ 51
- Uczniowie pozostawiający rowery przy budynku szkoły zobowiązani są do zabezpieczenia ich przed kradzieżą tak, jak w każdym innym publicznym miejscu.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za skradziony lub zniszczony rower. Fakt kradzieży dyrektor szkoły lub wicedyrektor zgłasza na policję.
- Uczniom zabrania się wchodzenia na parking dla pracowników szkoły.
§ 52
- Każdy rodzic ma prawo skorzystać z dobrowolnego, grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Szkoła może pomóc w zawieraniu umowy z ubezpieczycielem, przedstawiając radzie rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje rada rodziców.
Rozdział 11
Zasady zwalniania uczniów z zajęć lekcyjnych
§ 53
- Uczeń nie może bez pozwolenia nauczyciela opuścić sali lekcyjnej ani samodzielnie opuścić budynku szkoły w czasie trwania jego planowanych zajęć.
- Ucznia może zwolnić z lekcji danego dnia wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych lub dyrektor (wicedyrektor) szkoły:
1) na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły;
2) w przypadku nagłym po rozmowie bezpośredniej lub telefonicznej rodzica (prawnego opiekuna), który zobowiąże się do dostarczenia pisemnego potwierdzenia zwolnienia ucznia po jego przyjściu do szkoły pierwszego dnia po zwolnieniu;
3) Jeśli w wyniku zwolnienia z zajęć uczeń wychodzi ze szkoły w innym czasie niż wyznaczonym w planie zajęć, rodzic w pisemnym zwolnieniu umieszcza swą zgodę na samodzielny powrót ucznia do domu.
- Jeżeli z ważnych, uzasadnionych przyczyn konieczne jest zwolnienie ucznia z zajęć przed ich zakończeniem w danym dniu, wychowawca, a pod jego nieobecność pedagog szkolny lub dyrektor szkoły (wicedyrektor szkoły) może:
1) na pisemną prośbę rodziców dostarczoną przez ucznia zwolnić ucznia z zajęć na warunkach określonych przez rodzica, z tym, że od tej chwili odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponoszą rodzice;
2) zwolnić z zajęć ucznia, który uskarża się na złe samopoczucie, zachorował lub uległ urazowi, na wniosek pielęgniarki szkolnej. W tym wypadku:
a) niezwłocznie zawiadamia się rodziców o dolegliwościach dziecka i postępuje zgodnie z poczynionymi ustaleniami,
b) ucznia musi odebrać ze szkoły rodzic lub inna osoba dorosła przez rodzica upoważniona – niedopuszczalne jest, aby chore dziecko opuściło budynek szkoły bez opieki osoby dorosłej.
Rozdział 12
Organizacja szkolnego systemu doradztwa zawodowego
- § 54
- W szkole organizowane jest doradztwo zawodowe dla uczniów klas VII i VIII, a także dla klas III gimnazjum do momentu ich wygaszenia w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ).
- Doradztwo zawodowe to planowe działania realizowane przez doradcę zawodowego, które zapewnią uczniom rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań – w aspekcie własnych pragnień i ich realizacji w rzeczywistym życiu.
- Doradztwo zawodowe obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami w aspekcierozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań oraz ich realizację w życiu i karierze zawodowej.
- Celem nadrzędnym WSDZ jest przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru szkoły średniej i drogi dalszego kształcenia.
- W ramach realizacji celów szczegółowych:
1) uczniowie:
a) poznają własne predyspozycje, zainteresowania, uzdolnienia;
b) rozwijają swoje umiejętności i kompetencje;
c) rozwijają umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych;
d) wiedzą, jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, potrafią określić swoje mocne strony, są świadomi swoich ograniczeń;
e) są zmotywowani do podjęcia wysiłku przy podejmowaniu decyzji w zaplanowaniu swojej przyszłości zawodowej;
f) są zmotywowani do pracy na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;
g) znają czynniki trafnego wyboru zawodu;
h) posiadają informacje o zawodach i sytuacji na rynku pracy;
i) znają system kształcenia, oraz ofertę szkół średnich;
j) znają zasady rekrutacji do szkół średnich i terminarz rekrutacyjny;
k) wybierają szkołę po dokonaniu analizy własnych możliwości;
l) znają przeciwwskazania zdrowotne do wyboru szkoły;
m) znają źródła informacji edukacyjnej;
n) są otwarci i przygotowani na wyzwania współczesnego świata;
- o) znają trendy kierujące rynkiem pracy i przyczyny bezrobocia.
2) nauczyciele:
a) pomagają uczniom w określaniu indywidualnej ścieżki dalszego kształcenia;
b) potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;
c) rozwijają ich talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje;
d) wspierają decyzję edukacyjne swoich uczniów;
e) realizują tematy zawodoznawcze metodami aktywnymi zgodnie z podstawą programową;
f) wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów;
g) włączają rodziców, przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji doradztwa zawodowego w szkole;
3) rodzice:
a) są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”;
b) znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu;
c) znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji, wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych;
d) angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy).
§ 55
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje w ramach pracy z:
1) uczniami:
a) poznawanie siebie,
b) autodiagnozę preferencji i zainteresowań,
c) poznawanie zawodów,
d) indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły ponadpodstawowej,
e) udzielanie informacji edukacyjnej,
f) konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół średnich,
g) pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno- zawodowego.
2) nauczycielami (Radą Pedagogiczną):
a) utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie ze statutem szkoły,
b) określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa edukacyjno-zawodowego w szkole,
c) realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej, a później drogi zawodowej i roli pracownika,
d) identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki.
3) wychowawcami:
a) realizację zadań wynikających z programu wychowawczego i programu doradztwa zawodowego w formie pogadanek, rozmów, zajęć lekcyjnych, warsztatów, dyskusji z uczniami, prezentowania materiałów informacyjnych o wybranych szkołach średnich oraz z zakresu orientacji zawodowej, wycieczek zawodoznawczych, itp.
4) pedagogiem szkolnym:
a) wspomaganie wychowawców, nauczycieli, rodziców i uczniów poprzez udostępnianie wszelkich niezbędnych materiałów typu: scenariusze lekcji, kwestionariusze, ankiety, ćwiczenia, karty zainteresowań, przygotowywanie,
b) udostępnianie materiałów informacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego i struktury szkolnictwa;
c) organizowanie spotkań ze specjalistami z PPP, reprezentantami różnych zawodów np. rodzicami czy absolwentami.
5) rodzicami:
a) prezentację założeń pracy informacyjno - doradczej szkoły na rzecz uczniów,
b) zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych przez ich dzieci,
c) włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły,
d) przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach,
e) indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,
f) gromadzenie, systematyczną aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej.
- Wewnątrzszkolny Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ) obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami w postaci planowych działań, które koordynuje szkolny koordynator ds. doradztwa zawodowego.
- Do zadań doradztwa zawodowego należy w szczególności:
1) rozwijanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy,
2) podejmowania racjonalnych decyzji w aspekcie dalszego kształcenia;
3) uświadomienie uczniom konsekwencji dokonywanych wyborów.
- Do zadań szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego należy szczególnie:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
3) wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat rynku pracy, kwalifikacji i ścieżki zawodowejitp.;
4) udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;
5) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej;
6) koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły;
7) współpraca z radą pedagogiczną w zakresie wymiany informacji i doskonalenia doradztwa;
8) poradnictwo indywidualne i grupowe (porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji).
- § 56
- Zadania szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego to w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
3) wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym;
4) udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;
5) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej;
6) koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły;
7) wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.;
8) współpraca z radą pedagogiczną w zakresie:
a) tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,
b) realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru ścieżki edukacyjnej,
9) systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji, wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym,
10) sporządzanie sprawozdań z prowadzonej działalności,
11) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa;
12) pozyskiwanie informacji (korzystanie z portali dotyczących rynku pracy, programów multimedialnych do samobadania, informatorów, ulotek, broszur, itp.);
13) poradnictwo indywidualne (porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji);
14) poradnictwo grupowe - zespołowe, warsztatowe sesje doradcze (zajęcia warsztatowe służące wyposażeniu młodzieży w zasób wiedzy i umiejętności dotyczących np. poszukiwania pracy, samozatrudnienia, umiejętności interpersonalnych, planowania kariery zawodowej i innych; warsztaty dla nauczycieli służące doskonaleniu umiejętności doradczych );
15) poznawanie rynku pracy - wycieczki, obserwacje, (spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców.
- § 57
- Spodziewane efekty z działalności Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, czyli uczniowie:
1) lepiej poznają siebie, swoje mocne i słabe strony, cechy psychiczne, osobowość, temperament;
2) zdobędą umiejętność efektywnego komunikowania się z rówieśnikami i ludźmi dorosłymi (przedstawicielami różnych zawodów);
3) rozpoznają swoje predyspozycje niezbędne do wykonywania określonych czynności;
4) zdobędą informacje o różnych zawodach, a tym samym będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy;
5) poznają środowisko pracy, zadania i czynności związane z wykonywanymi zawodami;
6) zdobędą wiedzę na temat wykonywanych zawodów, używanych narzędzi pracy, predyspozycji niezbędnych do wykonywania danego zawodu;
7) łatwiej będą podejmować efektywne decyzje o dalszym kształceniu;
8) zdobędą wiedzę o systemie szkolnictwa średniego;
9) poznają informacje o zasadach rekrutacji do poszczególnych szkół;
10) zdobędą wiedzę dotyczącą radzenia sobie w sytuacjach trudnych.;
11) będą dokonywać selekcji informacji związanych z rynkiem pracy;
- Rodzice i nauczyciele uzyskają pomoc i wsparcie w zakresie wiedzy zawodoznawczej w aspekcie dalszej ścieżki edukacyjnej uczniów.
- § 58
- Monitoring i ewaluacja dokonywana będzie w oparciu o obserwacje zajęć grupowych i indywidualnych oraz sprawozdanie szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego z realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
Rozdział 13
Organizacja wolontariatu w szkole
- § 59
- W szkole przy współpracy z samorządem uczniowskim i innymi organizacjami organizowana jest działalność wolontariatu na rzecz pomocy innym uczniom i ludziom potrzebującym tej pomocy.
- Wolontariat, jako organizacja charytatywna, ma za zadanie rozwijanie w człowieku dobra oraz bezinteresowną pomoc bliźnim. Uczniowie naszej szkoły mają możliwość uwrażliwiania się na potrzeby innych oraz budowania empatii poprzez różnego rodzaju działalności na rzecz potrzebujących.
§ 60
- Cele wolontariatu:
1) uwrażliwienie dzieci na krzywdę i potrzeby innych:
2) kształtowanie charakteru: ćwiczenie cierpliwości i opanowywanie emocji;
3) wyrabianie odpowiedzialności za siebie i innych;
4) przeciwdziałanie zniechęceniu, monotonii i nudy;
5) odnajdywanie w sobie energii potrzebnej do pomocy innym;
6) rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
7) rozwijanie kreatywności i zaradności;
8) diagnozowanie potrzeb społecznych w otoczeniu szkoły i środowisku szkolnym;
9) zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu, zaangażowanie ludzi młodych do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym;
10) rozwijanie postawy życzliwości, zaangażowania, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
11) działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej oraz życia społecznego i środowiska naturalnego;
12) wypracowanie systemu włączania młodzieży do bezinteresownych działań;
13) wykorzystanie ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły oraz środowisk oczekujących pomocy;
14) wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej promocja idei wolontariatu w szkole.
- Zasady działania:
1) podstawową formą działania wolontariatu uczniowskiego jest SKW, czyli Szkolny Koło Wolontariatu.
2) SKW prowadzi działania w oparciu o zatwierdzony regulamin działalności;
3) Szkolnym Kołem Wolontariatu kieruje opiekun (koordynatora działań);
4) wolontariusz nie powinien mieć mniej niż 13 lat – wszyscy uczniowie przed ukończonym 18 rokiem życia muszą uzyskać zgodę co najmniej jednego rodzica, bądź opiekuna prawnego opiekuna na udział w działaniach;
5) za bezpieczeństwo uczniów, biorących udział w akcjach wolontariatu na terenie szkoły odpowiada dyrektor szkoły;
6) jeżeli wolontariat jest organizowany przez szkołę poza szkołą, odpowiedzialność za uczniów ponosi nauczyciel, bądź opiekun prowadzący grupę na działania;
7) podejmowanie innych zadań niezależnie od udziału w SKW, poza godzinami szkolnymi powoduje, że ze szkoły nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo ucznia.
Rozdział 14
Działalność innowacyjna szkoły
- § 61
- Szkoła prowadzi innowacje pedagogiczne z własnej inicjatywy, zwane dalej „innowacjami”.
- Innowacja to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywności kształcenia.
- W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne.
- Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne.
- Innowacja może być wprowadzona w całej szkole lub w oddziale lub grupie.
- Innowacja nie może prowadzić do zmiany typu szkoły.
- Rozpoczęcie innowacji jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
- Innowacje wymagające przyznanie szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
- Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna.
- Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
2) opinii rady pedagogicznej;
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
- Zasady innowacji w postaci opisu, opracowuje zespół autorski lub autor innowacji,
z którymi autorzy (autor) innowacji zapoznają radę pedagogiczną. - Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady pedagogicznej i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę planowanie rozpoczęcie innowacji.
- Po wyrażeniu pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań wprowadzenia innowacji przez organ prowadzący szkołę i akceptacji kuratora, innowacja zostaje wprowadzona.
- Innowacja po jej zakończeniu podlega ewaluacji. Sposób przeprowadzenia ewaluacji danej innowacji zawarty jest w jej opisie.
Rozdział 15
Współpraca szkoły z rodzicami
- § 62
- Szkoła traktuje rodziców jako pełnoprawnych partnerów w procesie edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym oraz stwarza warunki do aktywizowania rodziców.
- Szkoła współpracuje z rodzicami poprzez:
1) organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;
2) organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. jasełka, dzień sportu, zabawa choinkowa;
3) włączanie w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
4) włączanie w organizację imprez danego oddziału i szkoły;
5) udzielanie przez nauczycieli, bieżącej informacji na temat osiągnięć ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
6) możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
- Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań szkoły realizowane jest poprzez:
1) pomoc rodzicom w dobrym wywiązywaniu się z zadań opiekuńczych i wychowawczych przez:
a) organizowanie spotkań i warsztatów rozwijających umiejętności rodzicielskie;
b) zapewnienie poradnictwa i konsultacji w rozwiązywaniu trudności związanych z wychowaniem dziecka;
2) doskonalenie form komunikacji pomiędzy szkołą a rodzinami uczniów poprzez:
a) organizowanie spotkań grupowych i indywidualnych z rodzicami;
b) przekazywanie informacji przez korespondencję, e-maile, telefonicznie, stronę www;
3) dostarczanie rodzicom wiedzy, umiejętności i pomysłów na pomoc dzieciom w nauce przez edukację na temat procesów poznawczych dzieci;
4) instruktaż pomagania dziecku w nauce;
5) pozyskiwanie i rozwijanie pomocy rodziców w realizacji zadań szkoły przez:
a) zachęcanie do działań w formie wolontariatu,
b) inspirowanie rodziców do działania,
c) wspieranie inicjatyw rodziców,
d) wskazywanie obszarów działania,
e) upowszechnianie i nagradzanie dokonań rodziców;
6) włączanie rodziców w zarządzanie szkołą;
- Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:
1) znajomości statutu szkoły, a w szczególności znajomości celów i zadań szkoły oraz programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
2) zgłaszania swoich propozycji, wniosków i uwag do programu wychowawczo-profilaktycznego przekazywanych za pośrednictwem wychowawcy do przewodniczącego rady pedagogicznej lub bezpośrednio do dyrektora szkoły;
3) współudziału w pracy wychowawczej;
4) znajomości organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym;
5) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów – przedstawia je rodzicom każdy wychowawca na pierwszym w roku szkolnym zebraniu z rodzicami, a także w każdym przypadku wymagającym ich znajomości;
6) uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka - jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności (uzyskiwanie informacji ma miejsce w czasie zebrań rodziców, indywidualnego spotkania się z nauczycielem po uprzednim określeniu terminu i miejsca spotkania, telefonicznie lub pisemnie o frekwencji ucznia);
7) uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;
8) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
- Rodzice mają obowiązek współpracy ze szkołą, a w szczególności:
1) dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) interesowania się postępami dziecka w nauce, jego frekwencją;
4) usprawiedliwiać w określonej formie i terminie nieobecności dziecka na zajęciach edukacyjnych:
a) usprawiedliwienie uczeń zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęciach