Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Rościszewie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1491855
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kartka z kalendarza

Dział V

DZIAŁ V

Organizacja pracy szkoły

 

Rozdział 1

Organizacja nauczania i wychowania – zasady ogólne

 

§ 23

 

  1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września danego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
  2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w szkole w pierwszym powszednim dniu września, a kończą się w najbliższy piątek po 20 czerwca – z zastrzeżeniem, że jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia w szkole rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu pierwszego września.
  3. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  4. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, ustala w danym roku szkolnym dodatkowe 8 dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  5. Dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych zaproponowane przez dyrektora opiniuje rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski.  Do ogólnej wiadomości podane są do dnia 30 września każdego roku.

 

§ 24

 

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły.
  2. Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły, uwzględniając  ramowe plany nauczania i przedkładając go  organowi prowadzącemu po zasięgnięciu opinii:

1)      zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych  w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających Nauczycieli;

2)      rady pedagogicznej.

  1. Dyrektor szkoły opracowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły do 30 kwietnia każdego roku szkolnego.
  2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący do 29 maja każdego roku, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  3. Dyrektor szkoły przygotowuje zmiany do arkusza organizacji szkoły w formie aneksu do arkusza i przekazuje je organowi prowadzącemu szkołę do zatwierdzenia.
  4. Zmiany, o których mowa w ust. 5 wdrażane są przez dyrektora szkoły po ich zatwierdzeniu przez organ prowadzący.
  5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych – z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. 

 

§ 25

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
  2. Oddziałem opiekuje się wychowawca.
  3. Uczniowie w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy i danego typu szkoły, dopuszczonych do użytku szkolnego.

 

§ 26

 

  1. Zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej, a także w oddziałach przedszkolnych i zespole wychowania przedszkolnego, są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
  2. Liczba uczniów w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III może być zwiększona, ale nie więcej niż o 3 uczniów, w przypadku konieczności przyjęcia w trakcie roku szkolnego uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły.
  3. W przypadku zwiększenia liczby uczniów, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o zgodę na zatrudnienie asystenta, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia w danym oddziale.
  4. Zwiększony oddział może funkcjonować do zakończenia I etapu edukacyjnego bez  konieczności corocznego postępowania jak w ust. 3.
  5. W pozostałych oddziałach liczebność uczniów w klasach dyrektor szkoły uzgadnia z organem prowadzącym.

 

 

§ 27

 

  1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
  2. Podział na grupy jest obowiązkowy z języków obcych, wychowania fizycznego i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
  3. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach od 12 do 26 uczniów, zaś zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego w grupach 26-osobowych.
  4. W innych przypadkach podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.

 

§ 28

                                                

  1. Szkoła  może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą – z poszczególnymi nauczycielami czy zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
  2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
  3. Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela, który sprawować będzie opiekę nad praktykantem.
  4. Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada upoważniony wicedyrektor szkoły lub szkolny opiekun praktyk.

 

§ 29

 

W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza oraz rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

 

§ 30

 

  1. W szkole organizuje się naukę religii/etyki w oparciu o odrębne przepisy prawa.
  2. Stosowny wniosek, w formie pisemnego oświadczenia, składany jest przez rodziców do wychowawcy klasy na początku nauki w szkole.
  3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie musi być ponawiany w kolejnym roku szkolnym, może jednak zostać zmieniony.

 

 

 

 

§ 31

 

  1. W szkole w miarę możliwości finansowych organizowane są zajęcia pozalekcyjne uwzględniające potrzeby rozwojowe uczniów i ich zainteresowania.
  2. Zajęcia pozalekcyjne, o których mowa w ust. 1 prowadzone są przez nauczycieli
    z środków przeznaczonych na ten cel w budżecie szkoły lub z innych środków pozyskanych przez szkołę.
  3. 3.        Udział uczniów we wszystkich formach zajęć pozalekcyjnych jest dobrowolny i wymaga zgody rodziców.
  4. Nauczyciel zobowiązany jest do dokumentowania pracy na zajęciach pozalekcyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  5. W przypadku prowadzenia zajęć przez inny podmiot, za bezpieczeństwo uczniów
    i organizację zajęć odpowiada ten podmiot, po wcześniejszym podpisaniu odpowiedniej umowy przez dyrektora szkoły.

 

Rozdział 2

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

§ 32

 

  1. W Szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w aktualnym rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Pomoc udzielana jest uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom.
  3. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach jest dobrowolny i wymaga zgody rodzica.

§ 33

 

  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na :

1)      diagnozowaniu środowiska ucznia;

2)      rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;

3)      rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;

4)      wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;

5)      opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

6)      prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;

7)      podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;

8)      wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;

9)      udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

10)  wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

11)  umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

12)  podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

  1. Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z:

1)        wybitnych uzdolnień;

2)        niepełnosprawności;

3)        niedostosowania społecznego;

4)        zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

5)        specyficznych trudności w uczeniu się;

6)        zaburzeń komunikacji językowej;

7)        choroby przewlekłej;

8)        zaburzeń psychicznych; 

9)        sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

10)    rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;

11)    zaniedbań środowiskowych;

12)    trudności adaptacyjnych;

13)    odmienności kulturowej.

  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:

1)      nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem;

2)      specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:

a)         pedagog szkolny;

b)        logopeda;

c)         psycholog.

 

§ 34

 

  1. O pomoc psychologiczno–pedagogiczną dla ucznia mogą wnioskować:

1)        rodzice/prawni opiekunowie

2)        nauczyciele i specjaliści;

3)        poradnia psychologiczno –pedagogiczna;

4)        dyrektor szkoły;

5)        pielęgniarka szkolna;

6)        pracownik socjalny;

7)        asystent rodziny;

8)        kurator sądowy.

  1. Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wychowawcy oddziału. W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje się wnioski złożone w formie pisemnej lub drogą elektroniczną w sekretariacie szkoły.

 

§ 35

 

  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na:

1)        dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;

2)        rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;

3)        indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;

4)        dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.

  1. W miarę możliwości pomoc psychologiczno–pedagogiczna świadczona jest również w formach zorganizowanych zajęć:

1)        dydaktyczno-wyrównawczych;

2)        korekcyjno-kompensacyjnych;

3)        logopedycznych;

4)        rewalidacyjnych;

5)        rozwijających uzdolnienia.

  1. Inne formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej to:

1)      porady i konsultacje dla uczniów – udzielane i prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego;

2)      porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli;

3)      porady i konsultacje dla rodziców;

4)      warsztaty dla uczniów.

 

Rozdział 4

Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

 

§ 36

 

  1. Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i przygotowany w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb
    i problemów występujących w społeczności szkolnej.
  2. Działania profilaktyczne ustalone w programie wychowawczo-profilaktycznym skierowane są do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  3. Program wychowawczo-profilaktyczny opracowany jest przez nauczycieli szkoły przy współpracy z rodzicami i uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
  4. Na podstawie uchwalonego programu wychowawczo-profilaktycznego, wychowawca oddziału opracowuje na dany rok szkolny plan pracy wychowawczej i uzgadnia go
    z rodzicami oddziału.
  5. Program, o którym mowa w ust. 1, realizowany jest przez wszystkich nauczycieli szkoły.

 

Rozdział 5

Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

 

§ 37

 

  1. Do szkoły przyjmuje się uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców.
  2. Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym  dostosowuje się program nauczania
    do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Program ten stanowi indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
  3. Uczniom objętym kształceniem specjalnym szkoła w miarę możliwości zapewnia:

1)        pełną realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)        odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne;

3)        integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

 

Rozdział 6

Organizacja indywidualnego nauczania

 

§ 38

 

  1. Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni p-p, w tym poradni specjalistycznej.
  2. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia.
  3. Zajęcia indywidualnego nauczania przydziela się nauczycielom zatrudnionym w placówce, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.
  4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu spoza placówki –zwłaszcza w sytuacji braku nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami.
  5. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia oraz zgodnie ze wskazaniami w orzeczeniu.
  6. W przypadku, gdy w orzeczeniu wskazano możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania w odrębnym pomieszczeniu w szkole, dyrektor realizuje to zalecenie pod warunkiem spełnienia łącznie dwóch warunków:

1)        w orzeczeniu wskazano taką możliwość;

2)        szkoła dysponuje pomieszczeniami na prowadzenie indywidualnych zajęć.                 

  1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści zajęć obowiązkowych wynikających z podstawy kształcenia ogólnego, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia, a także miejsca, w których zajęcia są organizowane.
  2. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
  3. Wniosek, o którym mowa w ust. 8, składa się w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
  4. Wniosek, o którym mowa w ust. 8, dyrektor szkoły akceptuje własnoręcznym podpisem.
  5. Dzienniki indywidualnego nauczania zakłada się i prowadzi odrębnie dla każdego ucznia.
  6. Zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie wchodzą w wymiar godzin indywidualnego nauczania.
  7. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wynosi:

1)      dla uczniów klasy I-III - od 6 do 8 godzin prowadzonych w co najmniej 2 dniach;

2)      dla uczniów klasy IV- VI - od 8 do 10 prowadzonych w co najmniej 3 dniach;

3)      dla uczniów klas VII i VIII – od 10 do 12 prowadzonych w co najmniej 3 dniach.

  1. Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, którym stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości i uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia ucznia umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach szkolnych.

§ 39

 

W szkole możliwe jest realizowanie indywidualnego toku nauki lub indywidualnego programu nauki zgodnie z aktualnym przepisami prawa oświatowego.

 

Rozdział 7

Organizacja świetlicy szkolnej

 

  • § 40

 

  1. Szkoła zapewnia  udział w zajęciach świetlicowych uczniom dojeżdżającym, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub ze względu na inne ważne okoliczności wymagające organizacji opieki.
  2. W uzasadnionych sytuacjach, a także w miarę możliwości organizacyjnych szkoły w zajęciach świetlicowych mogą uczestniczyć dzieci niedojeżdżające.
  3. Przyjmowanie uczniów do świetlicy dokonuje się na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców dziecka, składanego do wychowawcy klasy, zawierającego  w szczególności:

1)      wolę udziału dziecka w zajęciach do czasu odjazdu ze szkoły;

2)      wskazanie osób upoważnionych do odbioru dziecka (niedojeżdżającego) lub zgodę na samodzielny powrót do domu;

3)      Sposób kontaktowania się z rodzicami, np. w razie wypadku, w przypadku pozostania dziecka w szkole po odjeździe autobusu itp.

  1. Uczeń zakwalifikowany do świetlicy, który bez usprawiedliwienia nie uczęszcza do świetlicy przez okres jednego miesiąca zostaje skreślony z listy uczniów świetlicy.

 

§ 41

 

  1. Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki bezpośrednio przed i po zajęciach dydaktycznych.
  2. Do zadań świetlicy należy:

1)        wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły;

2)        umożliwienie uczniom odrabianie pracy domowej;

3)        upowszechnianie wśród wychowanków zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny;

4)        przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym;

5)        rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;

6)        wyrabianie u uczniów samodzielności;

7)        stwarzanie wśród uczestników nawyków do uczestnictwa w kulturze,

przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji

  1. Realizacja zadań świetlicy prowadzona jest w formach:

1)        zajęć specjalistycznych;

2)        zajęć wg indywidualnych zainteresowań uczniów;

3)        zajęć utrwalających wiedzę;

4)        gier i zabaw rozwijających;

5)        zajęć rekreacyjnych i sportowych.

 

  • § 42

 

  1. Zajęcia wychowawczo-opiekuńcze w świetlicy prowadzone są w grupach      wychowawczych. Grupa wychowawcza może być utworzona w zależności od potrzeb z:

1)      grupy uczniów jednego oddziału;

2)      uczniów z dwóch klas o niewielkiej rozpiętości wieku;

3)      uczniów z trzech lub więcej klas o różnym wieku.

  1. Liczba u uczniów w grupie wychowawczej nie może przekroczyć 25 uczniów.
  2. Czas trwania zajęć wychowawczo-opiekuńczych w świetlicy ustala się w wymiarze 45 minut.
  3. Świetlica zapewnia uczniom bezpieczeństwo poprzez:

1)      stałą obecność wychowawcy w pomieszczeniu, w którym przebywają uczniowie;

2)      wyposażenie, urządzenia i pomoce bezpieczne dla uczniów;

3)      zapoznanie uczniów korzystających ze świetlicy z jej regulaminem i systematyczne kontrolowanie jego przestrzegania.

  1. Uczniowie uczęszczający do świetlicy mają w szczególności prawo do:

1)      korzystania z pomocy wychowawcy podczas odrabiania zadań domowych;

2)      uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w świetlicy.

  1. Uczniowie uczęszczający do świetlicy mają w szczególności obowiązek:

1)      utrzymywania ładu i porządku w świetlicy;

2)      Wykonywania poleceń  nauczyciela wychowawcy;

3)      Nieoddalania się ze świetlicy bez powiadomienia nauczyciela wychowawcy.

  1. Szczegółowy sposób funkcjonowania świetlicy szkolnej określa Regulamin pracy świetlicy szkolnej, którego projekt opracowuje nauczyciel świetlicy w porozumieniu z dyrekcją szkoły.

 

Rozdział 9

Organizacja biblioteki szkolnej

 

§ 43

 

  1. Szkoła Podstawowa w Rościszewie zapewnia uczniom możliwość korzystania z biblioteki szkolnej.
  2. Biblioteka jest pracownią interaktywną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warunków pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców uczniów. 
  3. W miarę możliwości szkoły w skład biblioteki może wchodzić:

1)        wypożyczalnia, która gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory oraz umożliwia użytkownikom korzystanie z łącza internetowego;

2)        czytelnia, w której udostępnia się księgozbiór podręczny na miejscu.

  1. Szczegółowe zasady udostępniania zbiorów bibliotecznych, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych określa odrębny regulamin biblioteki.
  2. Do zbiorów bibliotecznych należą książki i podręczniki, czasopisma, dokumenty na nośnikach elektronicznych oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych  i opiekuńczych szkoły.
  3. W bibliotece przeprowadzana jest inwentaryzacja księgozbioru na mocy odrębnych przepisów.
  4. Biblioteka posługuje się pieczątką okrągłą o średnicy 30 mm, zawierającą w środku napis Biblioteka, a w otoku napis – Szkoła Podstawowa w Rościszewie

 

§ 44

 

  1. Zadaniem biblioteki jest:

1)        gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;

2)        obsługa czytelników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej;

3)        prowadzenie działalności informacyjnej;

4)        zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;

5)        podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;

6)        wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;

7)        przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i bibliotek;

8)        rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;

9)        kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;

10)    organizacja wystaw okolicznościowych.

  1. W ramach realizacji  zadań, o których mowa w ust. 1, biblioteka współpracuje z:

1)        uczniami na zasadach świadomego i aktywnego ich udziału, w zakresie rozbudzania i rozwijania zainteresowań czytelniczych oraz samokształcenia;

2)        nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w zakresie gromadzenia materiałów dydaktycznych i literatury przedmiotu, organizacji zajęć bibliotecznych i innych wspólnych przedsięwzięć;

3)        wychowawcami na zasadach wzajemnego wspierania się, w zakresie rozpoznawania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów;

4)        rodzicami na zasadach partnerstwa w zakresie przekazywania informacji
o czytelnictwie, literaturze pedagogicznej;

5)        innymi bibliotekami na zasadach wzajemnego wspierania się w zakresie wymiany doświadczeń, organizacji lekcji bibliotecznych i innych zajęć edukacyjnych i kulturalnych;

6)        instytucjami kultury i stowarzyszeniami zgodnie z potrzebami.

 

Rozdział 10

Bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę

 

  • § 45

 

  1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo w budynku i na terenie szkoły.
  2. W szkole obowiązuje instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z którą co roku przeprowadza się próbną ewakuację uczniów i pracowników w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia roku szkolnego.
  3. Wychowawcy oddziałów mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami ewakuacji obowiązującymi w szkole.
  4. Dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
  5. Szkoła przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny wynikających z odrębnych przepisów obowiązujących w placówkach oświatowych, a ich przestrzeganie podlega kontroli wewnętrznej  i zewnętrznej.
  6. Każdy uczeń na terenie szkoły jest objęty dozorem osób dorosłych, nauczycieli
    i pracowników niepedagogicznych i jest zobowiązany podporządkować się ich poleceniom.
  7. Nauczyciel lub pracownik szkoły niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły lub wicedyrektora w przypadku stwierdzenia, iż uczeń przebywający na terenie szkoły znajduje się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
  8. Dyrektor lub wicedyrektor w trybie natychmiastowym zgłasza ten fakt policji oraz zawiadamia rodziców ucznia.
  9. Pracownicy szkoły mają obowiązek kontrolowania wszystkich nieznajomych osób wchodzących na teren placówki dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.

 

  • § 46

 

  1. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego kontrolowania miejsca prowadzenia zajęć, w przypadku zagrożenia opuszcza wraz z uczniami to miejsce 
    i powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz odpowiednie służby.
    1. Nauczyciel nie może przystąpić do prowadzenia zajęć, zanim zagrożenie nie zostanie usunięte.
    2. Do zagrożeń zalicza się w szczególności: pęknięte lub rozbite szyby, odsłonięte przewody elektryczne, ostre przedmioty, uszkodzone sprzęty lub narzędzia itp.

 

  • § 47

 

  1. W sali gimnastycznej, na placu zabaw i boisku szkolnym (terenie rekreacyjnym) oraz w innych miejscach, w których prowadzone są zajęcia ruchowe, nauczyciel:

1)      kontroluje sprawność sprzętu przed rozpoczęciem zajęć;

2)      dba o prawidłową organizację pracy;

3)      dobiera odpowiednie metody, dostosowuje wymagania i formy zajęć do możliwości fizycznych i zdrowotnych uczniów;

4)      podczas ćwiczeń na przyrządach asekuruje uczniów.

  1. Pod nieobecność nauczyciela, uczniowie nie mogą przebywać w sali gimnastycznej, ani nie wolno wydawać uczniom sprzętu sportowego.
  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z obowiązującym regulaminem korzystania z sali gimnastycznej, sprzętu sportowego i terenu rekreacyjnego na pierwszych zajęciach roku szkolnego.
  3. Nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania fizycznego zobowiązani są do zapoznania się z informacją dotyczącą stanu zdrowia ucznia przekazaną przez rodziców.
  4. Wyjazdy na zawody sportowe, każdorazowo wymagają uzyskania pisemnej zgody rodziców wraz z oświadczeniem, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wysiłku fizycznego. Zgody rodziców przechowywane są do zakończenia roku szkolnego w dokumentacji nauczyciela organizującego zawody.
  5. Na terenie boiska szkolnego obowiązuje regulamin korzystania z boiska. 
  6. Uczniowie zobowiązani są bezwzględnie przestrzegać zasad regulaminu korzystania
    z boiska oraz przebywać na boisku wyłącznie pod nadzorem nauczycieli, trenerów, rodziców.

 

 

 

 

  • § 48

 

  1. Nauczyciele uczący w szkole są zobowiązani do sprawdzania listy obecności uczniów
    przed przystąpieniem do zajęć i oznaczenia obecności lub nieobecności ucznia
    w dzienniku.
  2. W przypadku stwierdzenia samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia, nauczyciele zobowiązani są niezwłocznie zawiadomić o tym wychowawcę oddziału lub pedagoga oraz rodziców.
  3. Na przerwach sale lekcyjne są zamknięte, a uczniowie przebywają na korytarzu przy sali, w której będą mieli zajęcia pod opieką nauczycieli dyżurujących.
    1. Uczeń pozostaje pod opieką dyżurujących nauczycieli na 15 minut przed rozpoczęciem obowiązkowych dla niego zajęć edukacyjnych danego dnia, do ich zakończenia
      z wyjątkiem:

1)        uczniów korzystających z opieki świetlicowej, którzy od chwili zgłoszenia się do świetlicy do momentu jej opuszczenia, znajdują się pod opieką nauczyciela świetlicy szkolnej;

2)        uczniów korzystających z zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę, którzy pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia od godziny ich rozpoczęcia do chwili ich zakończenia.

3)        uczniów korzystających z biblioteki – odpowiedzialność ponosi nauczyciel bibliotekarz.

  1. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za uczniów, którzy znaleźli się na jej terenie
    z przyczyn niemających uzasadnienia w organizacji nauczania, wychowania i opieki realizowanej w danym dniu.
  2. Po zakończeniu zajęć obowiązkowych, uczeń który oczekuje na zajęcia dodatkowe, ma obowiązek zgłosić się pod opiekę nauczyciela świetlicy.
  3. W chwili opuszczenia szatni i wyjścia przez uczniów z budynku szkoły do domu, odpowiedzialność szkoły za ich bezpieczeństwo kończy się. 

 

§ 49

 

  1. Podczas pobytu uczniów na wycieczkach, zielonych szkołach, w czasie pobytu na pływalni, zawodach sportowych i innych, szkoła zapewnienia im bezpieczeństwo, które uregulowane jest wewnętrznymi zarządzeniami dyrektora szkoły.
    1. Każda impreza w szkole odbywa się za zgodą dyrektora szkoły i musi być zgłoszona.
    2. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie imprezy organizowanej w szkole lub poza nią odpowiada nauczyciel – organizator oraz nauczyciele, którym dyrektor powierzył opiekę nad uczniami.

 

§ 50

 

  1. Postępowanie w razie wypadku regulują odrębne przepisy.
    1. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel ma w szczególności obowiązek:

1)      udzielenia pierwszej pomocy;

2)      wezwania pogotowia ratunkowego;

3)      powiadomienia o zdarzeniu dyrektora szkoły lub wicedyrektora oraz rodziców ucznia.

 

§ 51

 

  1. Uczniowie pozostawiający rowery przy budynku szkoły zobowiązani są do zabezpieczenia ich przed kradzieżą tak, jak w każdym innym publicznym miejscu.
  2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za skradziony lub zniszczony rower. Fakt kradzieży dyrektor szkoły lub wicedyrektor zgłasza na policję.
  3. Uczniom zabrania się wchodzenia na parking dla pracowników szkoły.

 

§ 52

 

  1. Każdy rodzic ma prawo skorzystać z dobrowolnego, grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  2. Szkoła może pomóc w zawieraniu umowy z ubezpieczycielem, przedstawiając radzie rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje rada rodziców.

 

Rozdział 11

Zasady zwalniania uczniów z zajęć lekcyjnych

 

§ 53

 

  1. Uczeń nie może bez pozwolenia nauczyciela opuścić sali lekcyjnej ani  samodzielnie opuścić budynku szkoły w czasie trwania jego planowanych zajęć.
  2. Ucznia może zwolnić z lekcji danego dnia wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych lub dyrektor (wicedyrektor) szkoły:

1)      na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły;

2)      w przypadku nagłym po rozmowie bezpośredniej lub telefonicznej rodzica (prawnego opiekuna), który zobowiąże się do dostarczenia pisemnego potwierdzenia zwolnienia ucznia po jego przyjściu do szkoły pierwszego dnia po zwolnieniu;

3)      Jeśli w wyniku zwolnienia z zajęć uczeń wychodzi ze szkoły  w innym czasie niż wyznaczonym w planie zajęć, rodzic w pisemnym zwolnieniu umieszcza swą zgodę na samodzielny powrót ucznia do domu.

  1. Jeżeli z ważnych, uzasadnionych przyczyn konieczne jest zwolnienie ucznia z zajęć przed ich zakończeniem w danym dniu, wychowawca, a pod jego nieobecność pedagog szkolny lub dyrektor szkoły (wicedyrektor szkoły) może:

1)        na pisemną prośbę rodziców dostarczoną przez ucznia zwolnić ucznia z zajęć na warunkach określonych przez rodzica, z tym, że od tej chwili odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponoszą rodzice;

2)        zwolnić z zajęć ucznia, który uskarża  się na złe samopoczucie, zachorował lub uległ urazowi, na wniosek pielęgniarki szkolnej. W tym wypadku:

a)        niezwłocznie zawiadamia się rodziców o dolegliwościach dziecka i postępuje zgodnie z poczynionymi ustaleniami,

b)        ucznia musi odebrać ze szkoły rodzic lub inna osoba dorosła przez rodzica  upoważniona – niedopuszczalne jest, aby chore dziecko opuściło budynek szkoły bez opieki osoby dorosłej.

 

Rozdział 12

Organizacja szkolnego systemu doradztwa zawodowego

 

  • § 54

 

  1. W szkole organizowane jest doradztwo zawodowe dla uczniów klas VII i VIII, a także dla klas III gimnazjum do momentu ich wygaszenia w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ).
  2. Doradztwo zawodowe to planowe działania realizowane przez doradcę zawodowego, które  zapewnią uczniom rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań – w aspekcie własnych pragnień i ich realizacji w rzeczywistym życiu.
  3. Doradztwo zawodowe obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami w aspekcierozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych kompetencji i zainteresowań oraz ich realizację w życiu i karierze zawodowej.
    1. Celem nadrzędnym WSDZ jest przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru szkoły średniej i drogi dalszego kształcenia.
    2. W ramach realizacji celów szczegółowych:

1)      uczniowie:

a)         poznają własne predyspozycje, zainteresowania, uzdolnienia;

b)        rozwijają swoje umiejętności i kompetencje;

c)          rozwijają umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych;

d)        wiedzą, jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, potrafią określić swoje mocne strony, są świadomi swoich ograniczeń;

e)         są zmotywowani do podjęcia wysiłku przy podejmowaniu decyzji w zaplanowaniu swojej przyszłości zawodowej;

f)         są zmotywowani do pracy na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;

g)        znają czynniki trafnego wyboru zawodu;

h)        posiadają informacje o zawodach i sytuacji na rynku pracy;

i)          znają system kształcenia, oraz ofertę szkół średnich;

j)          znają zasady rekrutacji do szkół średnich i terminarz rekrutacyjny;

k)        wybierają szkołę po dokonaniu analizy własnych możliwości;

l)          znają przeciwwskazania zdrowotne do wyboru szkoły;

m)      znają źródła informacji edukacyjnej;

n)        są otwarci i przygotowani na wyzwania współczesnego świata;

  • o)        znają trendy kierujące rynkiem pracy i przyczyny bezrobocia.

2)      nauczyciele:

a)         pomagają uczniom w określaniu indywidualnej ścieżki dalszego kształcenia;

b)        potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;

c)         rozwijają ich talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje;

d)        wspierają decyzję edukacyjne swoich uczniów;

e)         realizują tematy zawodoznawcze metodami aktywnymi zgodnie z podstawą programową;

f)         wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów;

g)        włączają rodziców, przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji doradztwa zawodowego w szkole;

3)      rodzice:

a)         są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”;

b)        znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu;

c)         znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji, wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych;

d)         angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy).

 

§ 55

 

  1. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje w ramach pracy z:

1)        uczniami:

a)        poznawanie siebie,

b)        autodiagnozę preferencji i zainteresowań,

c)        poznawanie zawodów,

d)       indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły ponadpodstawowej,

e)        udzielanie informacji edukacyjnej,

f)         konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół średnich,

g)        pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno- zawodowego.

2)        nauczycielami (Radą Pedagogiczną):

a)        utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie ze statutem szkoły,

b)        określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa edukacyjno-zawodowego w szkole,

c)        realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej, a później drogi zawodowej i roli pracownika,

d)       identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki.

3)        wychowawcami:

a)        realizację zadań wynikających z programu wychowawczego i programu doradztwa zawodowego w formie pogadanek, rozmów, zajęć lekcyjnych, warsztatów, dyskusji z uczniami, prezentowania materiałów informacyjnych o wybranych szkołach średnich oraz z zakresu orientacji zawodowej, wycieczek zawodoznawczych, itp.

4)        pedagogiem szkolnym:

a)        wspomaganie wychowawców, nauczycieli, rodziców i uczniów poprzez udostępnianie wszelkich niezbędnych materiałów typu: scenariusze lekcji, kwestionariusze, ankiety, ćwiczenia, karty zainteresowań, przygotowywanie,

b)        udostępnianie materiałów informacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego i struktury szkolnictwa;

c)        organizowanie spotkań ze specjalistami z PPP, reprezentantami różnych zawodów np. rodzicami czy absolwentami.

5)        rodzicami:

a)        prezentację założeń pracy informacyjno - doradczej szkoły na rzecz uczniów,

b)        zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych przez ich dzieci,

c)        włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły,

d)       przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach,

e)        indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,

f)         gromadzenie, systematyczną aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej.

  1. Wewnątrzszkolny Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ) obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami w postaci planowych działań, które koordynuje szkolny koordynator ds. doradztwa zawodowego.
    1. Do zadań doradztwa zawodowego należy w szczególności:

1)      rozwijanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy,

2)      podejmowania racjonalnych decyzji w aspekcie dalszego kształcenia;

3)      uświadomienie uczniom konsekwencji dokonywanych wyborów.

  1. Do zadań szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego należy szczególnie:

1)        systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

2)        gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;

3)        wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat rynku pracy, kwalifikacji i ścieżki zawodowejitp.; 

4)        udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;

5)        prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej;

6)        koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły;

7)        współpraca z radą pedagogiczną w zakresie wymiany informacji i doskonalenia doradztwa;

8)        poradnictwo indywidualne i grupowe (porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji).

 

  • § 56

 

  1. Zadania szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego to w szczególności:

1)      systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

2)      gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;

3)      wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym;

4)      udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;

5)      prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej;

6)      koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły;

7)      wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.;

8)      współpraca z radą pedagogiczną w zakresie:

a)        tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,

b)        realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru ścieżki edukacyjnej,

9)      systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji, wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym,

10)   sporządzanie sprawozdań z prowadzonej działalności,

11)  współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa;

12)  pozyskiwanie informacji (korzystanie z portali dotyczących rynku pracy, programów multimedialnych do samobadania, informatorów, ulotek, broszur, itp.);

13)  poradnictwo indywidualne (porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji);

14)  poradnictwo grupowe - zespołowe, warsztatowe sesje doradcze (zajęcia warsztatowe służące wyposażeniu młodzieży w zasób wiedzy i umiejętności dotyczących np. poszukiwania pracy, samozatrudnienia, umiejętności interpersonalnych, planowania kariery zawodowej i innych; warsztaty dla nauczycieli służące doskonaleniu umiejętności doradczych );

15)  poznawanie rynku pracy - wycieczki, obserwacje, (spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców.

 

  • § 57

 

  1. Spodziewane efekty z działalności Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, czyli uczniowie:

1)        lepiej poznają siebie, swoje mocne i słabe strony, cechy psychiczne, osobowość, temperament;

2)        zdobędą umiejętność efektywnego komunikowania się z rówieśnikami i ludźmi dorosłymi (przedstawicielami różnych zawodów);

3)        rozpoznają swoje predyspozycje niezbędne do wykonywania określonych czynności;

4)        zdobędą informacje o różnych zawodach, a tym samym będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy;

5)        poznają środowisko pracy, zadania i czynności związane z wykonywanymi zawodami;

6)        zdobędą wiedzę na temat wykonywanych zawodów, używanych narzędzi pracy, predyspozycji niezbędnych do wykonywania danego zawodu;

7)        łatwiej będą podejmować efektywne decyzje o dalszym kształceniu;

8)        zdobędą wiedzę o systemie szkolnictwa średniego;

9)        poznają informacje o zasadach rekrutacji do poszczególnych szkół;

10)    zdobędą wiedzę dotyczącą radzenia sobie w sytuacjach trudnych.;

11)    będą dokonywać selekcji informacji związanych z rynkiem pracy;

  1. Rodzice i nauczyciele uzyskają pomoc i wsparcie w zakresie wiedzy zawodoznawczej w aspekcie dalszej ścieżki edukacyjnej uczniów.

 

  • § 58

 

  1. Monitoring i ewaluacja dokonywana będzie w oparciu o obserwacje zajęć grupowych i indywidualnych oraz sprawozdanie szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego z realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.

 

 

 

Rozdział 13

Organizacja wolontariatu w szkole

 

  • § 59

 

  1. W szkole przy współpracy z samorządem uczniowskim i innymi organizacjami organizowana jest działalność wolontariatu na rzecz pomocy innym uczniom i ludziom potrzebującym tej pomocy.
  2. Wolontariat, jako organizacja charytatywna, ma za zadanie rozwijanie w człowieku dobra oraz bezinteresowną pomoc bliźnim. Uczniowie naszej szkoły mają możliwość uwrażliwiania się na potrzeby innych oraz budowania empatii poprzez różnego rodzaju działalności na rzecz potrzebujących.

 

§ 60

 

  1. Cele wolontariatu:                                                           

1)        uwrażliwienie dzieci na krzywdę i potrzeby innych:

2)         kształtowanie charakteru: ćwiczenie cierpliwości i opanowywanie emocji;

3)        wyrabianie odpowiedzialności za siebie i innych;

4)        przeciwdziałanie zniechęceniu, monotonii i nudy;

5)        odnajdywanie w sobie energii potrzebnej do pomocy innym;

6)        rozwijanie umiejętności pracy w grupie;

7)        rozwijanie kreatywności i zaradności;

8)        diagnozowanie potrzeb społecznych w otoczeniu szkoły i środowisku szkolnym;

9)        zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu, zaangażowanie ludzi młodych do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym;

10)    rozwijanie postawy życzliwości, zaangażowania, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;

11)    działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej oraz życia społecznego i środowiska naturalnego;

12)    wypracowanie systemu włączania młodzieży do bezinteresownych działań;

13)    wykorzystanie ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły oraz środowisk oczekujących pomocy;

14)    wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej promocja idei wolontariatu w szkole.

  1. Zasady działania:

1)        podstawową formą działania wolontariatu uczniowskiego jest SKW, czyli Szkolny Koło Wolontariatu.

2)        SKW prowadzi działania w oparciu o zatwierdzony regulamin działalności;

3)        Szkolnym Kołem Wolontariatu kieruje opiekun (koordynatora działań);

4)        wolontariusz nie powinien mieć mniej niż 13 lat – wszyscy uczniowie przed ukończonym 18 rokiem życia muszą uzyskać zgodę co najmniej jednego rodzica, bądź opiekuna prawnego opiekuna na udział w działaniach;

5)        za bezpieczeństwo uczniów, biorących udział w akcjach wolontariatu na terenie szkoły odpowiada dyrektor szkoły;

6)        jeżeli wolontariat jest organizowany przez szkołę poza szkołą, odpowiedzialność za uczniów ponosi nauczyciel, bądź opiekun prowadzący grupę na działania;

7)        podejmowanie innych zadań niezależnie od udziału w SKW, poza godzinami szkolnymi powoduje, że ze szkoły nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo ucznia.

                                       

Rozdział 14

Działalność innowacyjna szkoły

 

  • § 61

 

  1. Szkoła prowadzi innowacje pedagogiczne z własnej inicjatywy, zwane dalej „innowacjami”.
  2. Innowacja to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywności kształcenia.
  3. W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne.
  4. Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne.
  5. Innowacja może być wprowadzona w całej szkole lub w oddziale lub grupie.
  6. Innowacja nie może prowadzić do zmiany typu szkoły.
  7. Rozpoczęcie innowacji jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
  8. Innowacje wymagające przyznanie szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
  9. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
  10. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna.
  11. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1)      zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;

2)      opinii rady pedagogicznej;

3)      pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.

  1. Zasady innowacji w postaci opisu, opracowuje zespół autorski lub autor innowacji,
    z którymi autorzy (autor) innowacji zapoznają radę pedagogiczną.
  2. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady pedagogicznej  i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę planowanie rozpoczęcie innowacji.
  3. Po wyrażeniu pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań wprowadzenia innowacji przez organ prowadzący szkołę i akceptacji kuratora, innowacja zostaje wprowadzona.
  4. Innowacja po jej zakończeniu podlega ewaluacji. Sposób przeprowadzenia ewaluacji danej innowacji zawarty jest w jej opisie.

 

Rozdział 15

Współpraca szkoły z rodzicami

 

  • § 62

 

  1. Szkoła traktuje rodziców jako pełnoprawnych partnerów w procesie edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym oraz stwarza warunki do aktywizowania rodziców.
  2. Szkoła współpracuje z rodzicami poprzez:

1)      organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;

2)      organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. jasełka, dzień sportu, zabawa choinkowa;

3)      włączanie w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

4)      włączanie w organizację imprez danego oddziału i szkoły;

5)      udzielanie przez nauczycieli, bieżącej informacji na temat osiągnięć ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych za pośrednictwem dziennika elektronicznego;

6)      możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację dotyczącą ich dziecka.

  1. Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań szkoły realizowane jest poprzez:

1)      pomoc rodzicom w dobrym wywiązywaniu się z zadań opiekuńczych i wychowawczych przez:

a)      organizowanie spotkań i warsztatów rozwijających umiejętności rodzicielskie;

b)       zapewnienie poradnictwa i konsultacji w rozwiązywaniu trudności związanych z wychowaniem dziecka;

2)      doskonalenie form komunikacji pomiędzy szkołą a rodzinami uczniów poprzez:

a)      organizowanie spotkań grupowych i indywidualnych z rodzicami;

b)      przekazywanie informacji przez korespondencję, e-maile, telefonicznie, stronę www;

3)      dostarczanie rodzicom wiedzy, umiejętności i pomysłów na pomoc dzieciom w nauce przez edukację na temat procesów poznawczych dzieci;

4)      instruktaż pomagania dziecku w nauce;

5)      pozyskiwanie i rozwijanie pomocy rodziców w realizacji zadań szkoły przez:

a)    zachęcanie do działań w formie wolontariatu,

b)    inspirowanie rodziców do działania,

c)    wspieranie inicjatyw rodziców,

d)    wskazywanie obszarów działania,

e)    upowszechnianie i nagradzanie dokonań rodziców;

6)        włączanie rodziców w zarządzanie szkołą;

  1. Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:

1)      znajomości statutu szkoły, a w szczególności znajomości celów i zadań szkoły oraz programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

2)       zgłaszania swoich propozycji, wniosków i uwag do programu wychowawczo-profilaktycznego przekazywanych za pośrednictwem wychowawcy do przewodniczącego rady pedagogicznej lub bezpośrednio do dyrektora szkoły;

3)      współudziału w pracy wychowawczej;

4)      znajomości organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym;

5)      znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów – przedstawia je rodzicom każdy wychowawca na pierwszym w roku szkolnym zebraniu z rodzicami, a także w każdym przypadku wymagającym ich znajomości;

6)      uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka - jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności (uzyskiwanie informacji ma miejsce w czasie zebrań rodziców, indywidualnego spotkania się z nauczycielem po uprzednim określeniu terminu i miejsca spotkania, telefonicznie lub pisemnie o frekwencji ucznia);

7)       uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;

8)      wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.

  1. Rodzice mają obowiązek współpracy ze szkołą, a w szczególności:

1)      dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;

2)      zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;

3)      interesowania się postępami dziecka w nauce, jego frekwencją;

4)      usprawiedliwiać w określonej formie i terminie nieobecności dziecka na zajęciach edukacyjnych:

a)      usprawiedliwienie uczeń zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęciach