- Odwiedziny: 1274332
- Do końca roku: 287 dni
- Do wakacji: 94 dni
Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Rościszewie
"Indywidualizacja z Gminą Rościszewo"
W roku szkolnym 2013/2014 w naszej szkole jest realizowany
projekt edukacyjny
"Indywidualizacja z Gminą Rościszewo"
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013
Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości
usług edukacyjnych
Czas realizacji projektu: 23.09.2013 - 30.06.2014
Uczestnicy projektu: uczniowie z klas I-III
Liczba uczestników: 23
RODZAJE ZAJĘĆ I PODZIAŁ NA GRUPY
Rodzaje zajęć | Grupa | Liczba uczniów | Nauczyciel prowadzący |
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożone ryzykiem dysleksji |
A1 |
5 | mgr Hanna Szymańska |
A2 | 5 | mgr Alina Kowalska | |
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych | B | 4 | mgr Jolanta Rożniak |
Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy | C | 4 | mgr Ewa Serafińska |
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych - ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych | D | 8 | mgr Elżbieta Mariańska |
Łącznie w projekcie zrealizowano 150 godzin
1. Informacja o zrealizowanych zadaniach
W roku szkolnym 2013/2014r. realizowane były zajęcia zgodnie z harmonogramem Projektu „Indywidualizacja z Gminą Rościszewo”.Uczniowie poszerzali i pogłębiali swoją wiedzę,rozwijali indywidualne zainteresowania, samodzielne i logiczne myślenie oraz zdolności poznawcze, jak również wyrównywali braki w wiadomościach i umiejętnościach, korygowali wady wymowy.
Uczestnicy mieli możliwość wyrównywania szans edukacyjnych na różnych płaszczyznach. Na zajęciach stosowana była zasada indywidualizacji pracy z każdym uczniem oraz doboru środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów, zasada stopniowania trudności i systematyczności. Wykorzystywano opracowane przez nauczycieli różnorodne karty pracy, dobierano odpowiednio dla każdego ucznia gry i zabawy interaktywne- „Interaktywne gry i zabawy matematyczne” oraz pomoce dydaktyczne „Schody liczb”, „Liczydło matematyczne”, „Gąsienice”, „Logigram”, „Kreativmemo-plansze”, „Kreativmemo wkłady zadaniowe”, Schattenmemo”…itd., zakupione w ramach projektu.
Dokumentacja przechowywana była zgodnie z regulaminem projektu; przestrzegano zasady oznakowań szafek, pomocy dydaktycznych, dokumentacji- logotypy.
Promocja projektu odbywała się poprzez środki wewnątrzszkolnego przekazu: wyodrębniony link na stronie internetowej szkoły, gazetki. Budynek szkoły, sale lekcyjne, środki dydaktyczne zakupione ze środków unijnych oraz dokumentacja projektu zostały opatrzone odpowiednimi oznaczeniami i informacjami o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Informacje o przebiegu projektu i realizacji były na bieżąco aktualizowane na stronie internetowej szkoły. Systematycznie prowadzono dokumentację fotograficzną.
Prowadzone przez szkolnego koordynatora projektu oraz nauczycieli działania informacyjno- promocyjne na temat Projektu były skierowane do matek i ojców, dziewczynek i chłopców ( wolne od stereotypów).
Wyniki ankiet ewaluacyjnych dla rodziców:
Na zakończenie każdego kwartału przeprowadzono ankietę dla rodziców dzieci objętych Projektem dotyczącą opinii na temat realizowanych zajęć. Rodzice i uczniowie wysoko ocenili jakość prowadzonych zajęć w ramach Projektu i są zadowoleni z uczestnictwa w zajęciach i wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne, które wykorzystywane są na większości zajęć w zależności od potrzeb. Kontakt uczniów z osobami prowadzącymi rodzice ocenili jako bardzo dobry i dobry. Wskazali również na następujące umiejętności zdobyte na zajęciach: współpraca w grupie, pokonywanie trudności, planowanie swoich działań, twórcze rozwiązywanie problemów i organizację własnej pracy.
Założenia Projektu potwierdzają, że nauka poprzez zabawę i ćwiczenia na materiale niezwiązanym bezpośrednio z typową nauką szkolną jest dla dzieci dobrym i znaczącym działaniem.
Wnioski wychowawców na temat postępów w nauce i wyników sprawdzianów dzieci objętych Projektem:
Na podstawie rozmów z wychowawcami, analizy wyników w nauce uczniów i systematycznych obserwacji nauczycieli realizujących Projekt sformułowano następujące wnioski:
- W większości przypadków zaobserwowano przyrost wiedzy i umiejętności uczniów.
- Dzieci poprawiły wyniki nauczania z różnych edukacji.
1) W ramach zajęć logopedycznych uczniowie:
a) rozwinęli w zadawalającym stopniu komunikatywność językową,
b) poszerzyli czynny i bierny słownik ;
c) usprawnili słuch fonematyczny i kształtowali prawidłowy tor oddechowy,
d) usprawnili narządy mowy i koordynację wzrokowo - ruchowo – słuchową,
e) kształtowali nawyk prawidłowej wymowy głosek;
f) rozwijali świadomość fonologiczną.
Wszyscy uczniowie usprawnili motorykę narządów mowy, wzbogacili czynny słownik i w znacznym stopniu skorygowali swoją wadę. |
2) W ramach zajęć dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji:
a) uczniowie doskonalili umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem oraz wypowiadania się na jego temat,
b) rozwinęli płynność i biegłość czytania z wykorzystaniem fragmentów książek i opowiadań.
c) wszyscy usprawnili grafomotorykę,
d) doskonalili umiejętność ortograficzną w oparciu o karty pracy.
Uczniowie poprawili grafikę pisma oraz umiejętność układania i pisania zdań oraz krótkich wypowiedzi. Wszyscy udoskonalili umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem, chociaż 1 uczeń wymaga jeszcze dużo ćwiczeń ze względu na deficyty rozwojowe. |
3) W ramach zajęć dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych uczniowie:
a) nadrobili braki w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych,
b) byli wdrażani do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki poprzez zastosowanie atrakcyjnych metod i form nauczania oraz środków dydaktycznych,
c) w zadowalającym stopniu opanowali rachunek pamięciowy w zakresie dodawania i odejmowania do 30/100 oraz tabliczki mnożenia.
d) rozwiązywali zadania związane z obliczeniami pieniężnymi, zegarowymi i kalendarzowymi,
e) zdobywali umiejętności praktyczne dotyczące mierzenia długości i objętości
f) określali wzajemne położenie przedmiotów względem siebie i w przestrzeni, rozpoznawali kształty figur geometrycznych w otoczeniu.
Wszyscy uczniowie zrobili postępy, co daje się zauważyć na zajęciach edukacyjnych z matematyki. Potwierdza to też analiza sprawdzianów. Uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem rachunku pamięciowego w zakresie dodawania i odejmowania radzą sobie na miarę swoich możliwości. |
4) Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych dzieci:
a) zgłębiały tajemnice pustyni i warunki klimatyczne zimnych krain świata,
b) podziwiały piękno mórz i oceanów,
c) poznawały ciało człowieka (układ oddechowy i pokarmowy, szkielet),
d) uczyły się rozumienia ważnej roli i celowości pracy zespołowej, jak również umocniły wiarę we własne siły,
e) rozbudzały w sobie pasję odkrywcy i wnikliwego obserwatora,
f) rozwiązywały łamigłówki i zadania liczbowe mogły stymulujące umiejętność logicznego myślenia.
Dodatkowe działania sprawiły, że dzieci te wyróżniają się wiedzą na tle klasy, co znalazło odzwierciedlenie między innymi w sprawdzianach i samodzielnych pracach. Zajęcia sprawiły, że dzieci przekonały się o ważności i celowości pracy zespołowej, jak również umocniły wiarę we własne siły. |
2. Z obserwacji i ewaluacji wynika, że uczniowie chętnie uczestniczyli w projekcie, zajęcia były dla nich atrakcyjne i ciekawe, prowadzone w niekonwencjonalny sposób, z zastosowaniem ciekawych form i metod. Podczas zajęć wykorzystywane były pomoce zakupione w ramach projektu oraz pomoce znajdujące się w szkole.
3. Zajęcia przyczyniły się do podniesienia wyników nauczania uczniów, rozwijania zainteresowań i uzdolnień, wyrównywania braków w wiadomościach i umiejętnościach, efektywnego spędzania czasu pozalekcyjnego oraz wzmocnienia związku rodziców ze szkołą i aktywnej współpracy.