- Odwiedziny: 1486039
- Do końca roku: 277 dni
- Do wakacji: 84 dni
Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Rościszewie
Program profilaktyczno - wychowawczy szkoły
Załącznik nr 1 do uchwały nr 2 Komitetu Rodzicielskiego
przy SP w Rościszewie z dnia 29 września 2017r.
Program
Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Rościszewie
Podstawy prawne:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72).
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych.
- Konwencja o Prawach Dziecka.
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku.
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
- Ustawa Karta Nauczyciela.
- Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia.
- I. Wprowadzenie
- Treści programu wychowawczo-profilaktycznego wynikają z przepisów Ustawy Prawo Oświatowe oraz z treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej rozporządzeniem MEN z 14 lutego 2017 roku.
- Program dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska lokalnego.
- Program integruje realizowane dotychczas działania wychowawcze oraz profilaktyczne i opracowany został w oparciu o wieloletnie wnioski dotyczące głównych problemów wychowawczych oraz zapobiegania zagrożeniom.
- Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły obejmuje wszystkie działania i treści
o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, gdzie wychowanie rozumiane jest jako proces wspomagania ucznia w rozwoju, oparty na indywidualnej osobowej relacji poszanowania godności obu stron (wychowawcy, rodzica, nauczyciela oraz wychowanka), które współdziałają ze sobą, dążąc do osiągnięcia celów wychowania tj. do osiągnięcia pełnej dojrzałości ucznia w czterech podstawowych sferach:
1) Fizycznej, rozumianej jako prowadzenie zdrowego stylu życia,
2) Psychicznej (emocjonalnej i intelektualnej), która oznacza ponoszenie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz otaczający świat,
3) Społecznej, która oznacza konstruktywne pełnienie ról społecznych,
4) Duchowej oznaczającej posiadanie systemu wartości oraz poczucia sensu życia i istnienia człowieka.
- Wychowawca w tym procesie jest odpowiedzialny za tworzenie warunków do rozwoju każdego ucznia, a wychowanek odpowiedzialny jest za korzystanie z nich.
- Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły obejmuje wszystkie działania wspomagające wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami, które jednocześnie ograniczają i likwidują czynniki ryzyka, mogące zaburzać jego prawidłowy rozwój i zdrowe życie.
- Program realizowany będzie przez wychowawców klas, podczas godzin z wychowawcą oraz nauczycieli wszystkich przedmiotów, specjalistów: psychologa, pedagoga, pielęgniarki szkolnej oraz pozostałych pracowników szkoły we współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Obowiązkiem nauczycieli wychowawców i nauczycieli przedmiotów oraz specjalistów jest opracowanie planów wychowawczo-profilaktycznych klas na bazie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- II. Główne cele programu
Nadrzędnym celem programu jest wychowanie, rozumiane jako wszechstronne wspieranie wychowanka w rozwoju oraz profilaktyka rozumiana jako interwencja kompensująca niedostatki wychowania, a w szczególności:
- Kształtowanie prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych, umiejętności intrapsychicznych ucznia, które pozwolą radzić sobie ze sobą i z wyzwaniami świata oraz budowanie jego odporności na potencjalne zagrożenia.
- Budowanie spójnego środowiska wychowawczego, w którym wartości i normy życia są zrozumiałe dla wychowanka, a wychowawcy i nauczyciele wspierają ucznia w integralnym rozwoju i osiąganiu pełni człowieczeństwa.
- Wspomaganie dzieci i młodzieży w poszanowaniu wartości, ich akceptowaniu, przeżywaniu i urzeczywistnianiu.
- Respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości i prowadzenie działań wychowawczych i profilaktycznych w oparciu o jego uniwersalne zasady etyki.
- III. Charakterystyka absolwenta
Działania zawarte w programie zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego niezależnie od posiadanych indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i uzdolnień cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech warunkujących odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent kończący szkołę:
- Prawidłowo funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym, w szkole i w domu.
- Jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia, potrafi jednak być krytyczny i asertywny.
- Umiejętnie komunikuje się z innymi, dostosowuje się do zachodzących zmian, reguł i zasad, które wyznaczają kierunek jego działania.
- Potrafi znaleźć sposób radzenia sobie z zagrożeniami związanymi z poszukiwaniem własnej tożsamości oraz pozytywne wzorce do naśladowania.
- Jest twórczy, kreatywny i zdolny sterować swoim kształceniem w szkole i poza szkołą.
- Nawiązuje serdeczne kontakty, odnosi się z szacunkiem do innych, jest sympatyczny, tolerancyjny, empatyczny i ciekawy świata.
- Jest otwarty na inne kultury, doskonali umiejętności porozumiewania się w językach obcych.
- Potrafi działać samodzielnie i współdziałać w zespole, poszukując nowych rozwiązań, wymieniając się doświadczeniami z innymi, porządkując i rozwiązując problemy.
- Jest wrażliwy na los potrzebujących, chętnie udziela się na rzecz niesienia pomocy innym.
- Bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne.
- IV. Program określa działania w wydzielonych obszarach:
- Działaniach wychowawczych – promujących zdrowie oraz wspomagających uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej oraz aksjologicznej.
- Działaniach edukacyjnych – mających na celu poszerzanie wiedzy z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia, prowadzących do radzenia sobie ze stresem, opierania się naciskom otoczenia oraz nabywania umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Działaniach informacyjnych – na temat skutków zachowań ryzykownych z uwzględnieniem edukacji prawnej.
- Działaniach profilaktycznych wspierających uczniów:
1) W rozwoju i zdrowym stylu życia, podejmując działania ograniczające zachowania ryzykowne,
2) Którzy ze względu na swoją sytuację materialną, rodzinną i środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych,
3) U których rozpoznano wczesne objawy uzależnień.
- V. Uczestnicy programu:
- Rodzice:
1) Znają i akceptują program,
2) Czynnie współpracują przy jego realizacji,
3) Wspierają wychowawców i nauczycieli w realizacji celów programu,
4) Chętnie poddają się procesowi pedagogizacji i uczestniczą w działaniach wychowawczych i akcjach profilaktycznych szkoły.
- Wychowawcy:
1) Prowadzą w różnych formach szkolenia, konsultacje dla rodziców,
2) Dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego,
3) Sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności:
a) tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
b) poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
c) uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
d) realizują w toku pracy wychowawczo-profilaktycznej treści i cele niniejszego programu oraz uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy,
e) nadzorują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w swojej klasie.
- Nauczyciele (wszyscy):
1) Realizują w bieżącej pracy Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
2) Mają obowiązek reagowania na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci,
3) Wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów,
4) W oparciu o rozpoznanie potrzeb udzielają pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i życiowych,
5) Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, np. na wycieczkach szkolnych.
- Uczniowie – wszyscy uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu.
- Psycholog, pedagog szkolny:
1) Udzielają pomocy dzieciom, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej oraz dzieciom, które padły ofiarą przestępczości,
2) W sposób zdecydowany reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
3) Współpracują z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci, szczególnie z rodzin zaniedbanych środowiskowo,
4) Współpracują z policją, z sądem dla nieletnich, kuratorami (w razie zaistniałej potrzeby), z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
5) Kształtują u uczniów i ich rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów,
6) Prowadzą zajęcia terapeutyczne z dziećmi (indywidualne i grupowe), stosują profilaktykę zachowań ryzykownych wśród uczniów,
7) Organizują spotkania i prelekcje dla rodziców na tematy związane
z procesem nauczania i wychowania,
8) Udzielają wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo,
9) współpracują z nauczycielami w zakresie procesu nauczania i wychowania uczniów.
- VI. Przy opracowaniu programu uwzględniono:
- Obowiązujące przepisy prawa.
- Analizę dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
- Konsultacje z rodzicami na temat ich propozycji wychowawczych i ich oczekiwań w stosunku do szkoły i szkolnych specjalistów w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju.
- Ocenę potencjału i możliwości rozwojowych uczniów (na podstawie wyników sprawdzianów i egzaminów, wyników testów wewnątrzszkolnych, olimpiad, konkursów i zawodów sportowych, aktywności kulturalnej, społecznej itp.)
- Specyfikę środowiska lokalnego.
- Zasoby szkoły: przygotowanie merytoryczne nauczycieli do podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych, zasoby materialne (boisko szkolne, pracownie, sala gimnastyczna) zasoby techniczne (wyposażenie pracowni), zasoby organizacyjne (w tym wolontariat uczniowski).
- W oparciu o zebrane wnioski i dane sformułowano zadania wychowawcze do realizacji na lata 2017- 2020.
- VII. Zadania wychowawczo-profilaktyczne realizowane w latach 2017-2020
- Sfera fizycznego rozwoju ucznia – „edukacja zdrowotna”
Działania wychowawcze |
Działania edukacyjne skierowane do całej społeczności szkolnej |
Formy działań profilaktycznych |
1.Wspomaganie uczniów w rozwoju ukierunkowane na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej – kształtowanie postaw sprzyjających zdrowiu. |
1. Kształtowanie nawyku dbania 2. Nabywanie umiejętności zdrowego stylu życia. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego – zajęcia z wychowawcą. 3. Kształtowanie sprawności fizycznej |
- realizację zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej - prowadzenie pogadanek na godzinach wychowawczych zgodnie z treściami uwzględnionymi w podstawie programowej.
|
2. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje |
1. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych; kształtowanie umiejętności kontrolowania emocji 2. Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji. 3. Zachowanie zasad bezpieczeństwa poruszania się na drogach i ulicach (bezpieczna droga do szkoły). |
- Spotkania ze specjalistami - Gazetki ścienne i ulotki - Udział w ogólnopolskich akcjach i konkursach prozdrowotnych - Spotkania z higienistką szkolną i pedagogiem - Działalność szkolnego koła PCK |
3. Ugruntowanie wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania się, uświadamianie korzyści z aktywności fizycznej. Stosowanie profilaktyki. |
1. Poszerzanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia. 2. Kształtowanie prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych. 3. Dbanie o rozwój wiedzy 4. Nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia, nabywanie umiejętności bycia asertywnym – warsztaty edukacyjne. 5. Treningi umiejętności odmawiania papierosa, alkoholu, dopalaczy itd. 6. Prowadzenie edukacji antyuzależnieniowej. 7. Uświadomienie zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji. |
- Współpraca z instytucjami prowadzącymi profilaktykę w zakresie zdrowego odżywiania (otyłość, cukrzyca) - Przeciwdziałanie paleniu papierosów (w tym e- papierosa), np. obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia w listopadzie – ulotki, plakaty); profilaktyka nowotworowa - Uzależnienia od alkoholu – propozycje spędzania wolnego czasu w ruchu, na sportowo, organizacja konkursów - Uzależnienie od używek i dopalaczy – „Dopalaczom stop” – organizacja spotkań dla rodziców - Godziny wychowawcze, filmy o uzależnieniach - Wskazanie miejsc, w których można uzyskać pomoc - Realizacja programu profilaktycznego „ Nie pal przy mnie proszę” i „Znajdź właściwe rozwiązanie” - Spotkania z pielęgniarką szkolną, lekarzem, pedagogiem - Zorganizowanie warsztatów terapeutycznych dla nauczycieli i uczniów z zakresu uzależnień: np. „Smaki życia”, „Korekta” - Podejmowanie działań ograniczających zachowania konfliktowe, stresowe, presji grupy, realizacja zajęć wdż - Konsultacje ze specjalistami |
- Sfera społecznego rozwoju ucznia – „kształtowanie postaw społecznych – relacje”
Działania wychowawcze |
Działania edukacyjne skierowane do całej społeczności szkolnej |
Formy działań profilaktycznych |
1. Przygotowanie uczniów do aktywnego |
1. Rozwijanie samorządności uczniów, wdrażanie zasad demokracji. 2. Pełnienie różnych ról społecznych (klub, drużyna, wspólnota). 3. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów. 4. Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów. |
- Zajęcia i warsztaty specjalistyczne (np. akademia, zajęcia dla rówieśników, wystąpienia publiczne) - Opieka nad samorządem uczniowskim - Funkcjonowanie gromady zuchowej i drużyny harcerskiej - Organizacja spotkań ze znaczącymi ludźmi |
2. Rozwijanie umiejętności współdziałania |
1. Przestrzeganie zasad zdrowego współzawodnictwa. 2. Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla rodziców „Bezpieczny Internet – kontrola rodzicielska”. |
- Spotkania z policjantem – skutki prawne różnych form agresji, w tym cyberprzemocy – Zajęcia z pedagogiem, nauczycielami wych. fiz., zajęcia z informatyki - Organizowanie wycieczek szkolnych oraz imprez integrujących środowisko szkolne |
3. Rozwijanie wrażliwości |
1. Realizacja zajęć dydaktycznych 2. Podejmowanie działań na rzecz innych uczniów, organizacji, podejmowanie działań w ramach wolontariatu. 3. Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów. 4. Czym jest dyskryminacja – przeciwdziałanie objawom dyskryminacji. |
- Prowadzenie zajęć z zakresu prawa – poznanie praw i obowiązków wynikających z roli ucznia, członka społeczności szkolnej, rodziny i kraju - Zajęcia warsztatowe z psychologiem – rozwijanie empatii - Prowadzenie szkolnego koła wolontariatu - Dokonywanie diagnozy przyczyn i objawów dyskryminacji - Nauka słuchania i szanowania odmiennych poglądów – debaty na zajęciach |
- sfera rozwoju psychicznego – „wartości, normy, wzory zachowań – kultura”
Działania wychowawcze |
Działania edukacyjne skierowane do całej społeczności szkolnej |
Formy działań profilaktycznych |
1. Budowanie systemu wartości – integracja działań wychowawczych |
1. Realizacja zajęć edukacyjnych –kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania innych kultur i tradycji. 2. Prowadzenie rozmów z uczniami 3. Pomoc uczniom przeżywającym kryzys. |
- Działania na lekcjach j. polskiego, wos, przyrody, geografii, informatyki, wdż, zaj. z wych., religii - Spotkania z autorytetami – dostarczenie wzorców osobowych - Ankieta diagnozująca „Mój system wartości”? - Programy edukacyjne – telewizyjne, spektakle teatralne - Filmy edukacyjne i materiały - Gazetki edukacyjne - Organizowanie indywidualnych kontaktów |
2. Kształtowanie prawidłowego stosunku do wartości i norm oraz kultury zachowania. |
1. Kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła. 2. Nauka dobrych manier. 3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z 4. Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. 5. Popularyzacja alternatywnych form spędzania wolnego czasu. 5. Rozwijanie szacunku dla kultury, historii narodu i dorobku narodowego. 6. Rozwijanie wiedzy i świadomości na temat zasad humanitaryzmu. |
- Organizowanie wyjść na spotkania ze sztuką np. do teatru, filharmonii, muzeów - Działania na lekcjach j. polskiego, zaj. z wychowawcą – kształtowanie postaw społecznie akceptowanych - Organizacja wycieczek – umożliwienie kontaktu z wytworami sztuki oraz miejscami pamięci narodowej - Organizowanie spotkań z pasjonatami - Organizacja konkursów, przedstawień uczniowskich - Spotkania z przedstawicielami instytucji współpracujących ze szkołą - Udział w akcji „Góra grosza” |
- profilaktyka zachowań ryzykownych – bezpieczeństwo
Działania wychowawcze |
Działania edukacyjne skierowane do całej społeczności szkolnej |
Formy działań profilaktycznych |
1. Poznawanie zasad bezpieczeństwa |
1. Poznawanie praw i obowiązków ucznia – budowanie dobrej, życzliwej atmosfery. 2. Poznanie podstaw negocjacji i mediacji w sytuacji konfliktu. 3. Dostarczenie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach. 4. Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym. 6. Propagowanie wiedzy na temat skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych. |
-Działania na zajęciach wf i zaj. z wych. (znajomość zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu sportowego, pobytu nad wodą itp.), na lekcjach wos – poznanie instytucji świadczących pomoc w sytuacji przemocy, edb - poznanie zasad ostrzegania ludności o zagrożeniach. - Spotkania z policjantem, konsultacje z pedagogiem. - Programy, filmy i materiały edukacyjne - Gazetki edukacyjne, szkolne radio. |
2. Kształtowanie umiejętności korzystania |
1. Uświadamianie negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie oraz niebezpieczeństwa wynikające z anonimowych kontaktów. 2. Bezpieczne organizowanie zajęć ruchowych, w tym wf i poruszania się po drogach. 3. Prawo do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci. 5. Nauka obrony przed naciskiem otoczenia (w tym na reklamę). 6. Organizowanie spotkań dla rodziców – uświadamianie zagrożeń płynących z Internetu. |
- Działania na lekcjach informatyki, języka polskiego. - Rozmowy, pogadanki, zajęcia warsztatowe na temat uzależnienia od Internetu. - Zajęcia z wychowawcą, na lekcjach informatyki, WOS – tematyka lekcji na temat zamieszczania i rozpowszechniania informacji w sieci. - Prowadzenie treningu asertywności. - Prowadzenie zajęć profilaktycznych – Co to jest stalking? - Spotkania dla uczniów i rodziców |
- VIII. Harmonogram – sposób realizacji zadań (realizacja treści programowych)
Organizacja zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów
Zadania wychowawczo-profilaktyczne |
Sposób realizacji |
Dokumentacja/odpowiedzialni za realizację zadań |
I. Zdrowie – edukacja zdrowotna 1. Zapoznanie |
1. Organizacja zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 2. Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych. 3. Realizacja programów „Nie pal przy mnie, proszę”, „Trzymaj formę”. 4. Rozmowy indywidualne. 5. Projekcja filmów i prezentacji multimedialnych. 6. Ankietowanie. 7. Redagowanie gazetek tematycznych. 8. Organizacja szkolnych zawodów sportowych. 9. Badania przesiewowe i profilaktyczne badania lekarskie. 10. Opieka zdrowotna i stomatologiczna nad uczniami. 11. Ćwiczenia śródlekcyjne w formie zabaw ruchowych. 12. Zajęcia z logopedii. 13. Pomiary elektryczne natężenia światła. 14. Pogadanki o wpływie hałasu na zdrowie i psychikę. 15. Organizowanie wycieczek krajoznawczych, rekreacyjnych, rajdów turystycznych. |
- pedagog szkolny/dziennik pedagoga - wychowawcy klas/dzienniki zajęć lekcyjnych - nauczyciele koordynatorzy projektów, scenariusze projektów – dokumentacja pedagoga - pielęgniarka szkolna/dokumentacja pielęgniarki szkolnej w ciągu całego roku. Nauczyciele/Dziennik lekcyjny, dzienniki specjalistów. Lekcje wychowawcze/ dzienniki zajęć specjalistów. |
2. Zapoznanie
|
1. Instruktaże dotyczące prawidłowego odżywiania się i prawidłowej higieny. 2. Pogadanki w gabinecie pielęgniarki i na spotkaniach z rodzicami. 3. Spotkania z dietetykiem. 4. Program profilaktyki próchnicy. 5. Gazetki na korytarzach szkolnych i w klasach na temat zasad zdrowego stylu życia. 6. Konkursy plastyczne. 7. Monitoring czystości – za zgodą rodziców. 8. Kształtowanie nawyku mycia rąk przed posiłkami i po pobycie w toalecie. 9. Realizacja programu promującego zdrowy i bezpieczny styl życia „Trzymaj formę” i inne działania promujące zdrowie i zachowania prozdrowotne. 10. Akcje propagujące spożywanie zdrowej żywności, owoców, warzyw i soków. 11. Organizacja dożywiania w szkole. 12. Akcja „Program dla szkół” – szklanka mleka 13. Rozmowy, pogadanki na temat kulturalnego spożywania posiłków. |
pielęgniarka szkolna – organizacja spotkań, pogadanek. lekarz stomatolog/pielęgniarka szkolna. Nauczyciele organizatorzy konkursów/ scenariusze imprez i konkursów. Zajęcia z wychowawcą klas, przyroda, biologia/ dzienniki zajęć |
II. Kształtowanie postaw społecznych – relacje 1. Zapoznanie |
1. Zapoznanie uczniów z Prawami dziecka i ucznia. 2. Uświadamianie uczniom do kogo należy zwrócić się po pomoc w razie potrzeby. 3. Prowadzenie pogadanek na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. 4. Propagowanie informacji dotyczących zasad dobrego wychowania. 5. Egzekwowanie zasad wynikających ze Statutu Szkoły 6. Konsekwentna ocena zachowań uczniów, odwoływanie się do regulaminu w sytuacjach wymagających interwencji. |
Nauczyciele klas/Kodeks praw Wychowawcy/Zasady dobrego wychowania – gazetka szkolna. Wychowawcy/System oceniania, arkusze ocen ucznia. |
2. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, przestrzegania obowiązujących reguł, dbałość |
1. Uczniowie znają i stosują formy dobrego zachowania. 2. Organizowanie uroczystości szkolnych i klasowych z zachowaniem obowiązujących reguł. 3. Organizowanie imprez kulturalnych i artystycznych, propagowanie kultury. 4. Uczenie właściwych zachowań wobec osób agresywnych, treningi interpersonalne. |
Wychowawcy/scenariusze imprez kulturalnych. Wychowawcy klas. Dokumentacja wychowawcy grupy/klasy/Dziennik pedagoga. |
3. Profilaktyka zagrożeń. |
1. Uczestnictwo w zajęciach mających nt. niepożądanych zachowań (agresja, przemoc, dyskryminacja, cyberprzemoc). 2. Systematyczna edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami oraz w zakresie ochrony przed agresją. 3. Respektowanie zbioru zasad przez uczniów obowiązujących w szkole – pogadanki, dyskusje na lekcjach z wychowawcą. 4. Akcje i programy” „Znajdź właściwe rozwiązanie”. 6. Monitoring i współpraca pracowników szkoły w zakresie zaobserwowanych negatywnych zachowań uczniów. 7. Organizacja spotkań z policjantami, kuratorami nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich. 8. Kształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych: (terroryzm, choroby, głód) – jak sobie radzić, gdzie szukać pomocy? |
Pedagog, psycholog/wychowawcy klas, dzienniki specjalistów. |
III. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych 1. Zapoznanie |
1. Poznanie procedur bezpieczeństwa w szkole i poza nią i zasadami BHP na lekcjach. 2. Organizowanie pogadanek, zajęć warsztatowych, dotyczących bezpieczeństwa. 3. Współpraca z ratownikami medycznymi. 5. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. 6. Uczestnictwo w pogadankach dotyczących samodzielności w wykonywaniu czynności samoobsługowych i pracy na lekcji. 7. Samodzielne korzystanie z biblioteki szkolnej – uczniowie poznają zasoby i zachęcani są do czytelnictwa. |
Dokumentacja wychowawcy grupy/klasy. Alarmy próbne przeciwpożarowe. Dyżury nauczycieli w czasie przerw. Dziennik pedagoga/ Dziennik bibliotekarza. |
2. Kształtowanie umiejętności porządkowania i |
1. Nauczanie informatyki od klasy I – uświadamianie konsekwencji. 2. Korzystanie z różnych źródeł informacji – wykorzystanie projektów. 3. Prelekcje i pogadanki dla rodziców uczniów klas I – III. 4. Dzień Bezpiecznego Internetu. 5. Udział uczniów w różnych konkursach dotyczących profilaktyki uzależnienia od Internetu. |
Nauczyciele informatyki/dzienniki zajęć –zgodnie z odrębnym harmonogramem |
3. Profilaktyka zagrożeń. |
1. Kształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych: - zagrożenia cyberprzemocy, stalking itp., potrzeba ochrony danych osobowych i możliwości uzyskania pomocy, 2. Współpraca z instytucjami udzielającymi pomocy i wsparcia - diagnozowanie środowiska. 3. Udział nauczycieli w szkoleniach 4. Gazetki tematyczne. |
pedagog, wychowawcy, lekcje informatyki, dzienniki zajęć. Przedstawiciele Policji, przedstawiciele fundacji/materiały informacyjne. |
IV. Wartości, normy, wzory zachowań – kultura 1. Kształtowanie poszanowania dla tradycji i kultury własnego narodu, poszanowanie innych kultur. 2. Kształtowanie postaw wyrażających obiektywny szacunek dla ludzi, niezależnie od różnic; respektowanie ich praw; przeciwdziałanie dyskryminacji. |
1. Kultywowanie tradycji i obyczajów regionu, w którym funkcjonuje szkoła. 2. Udział uczniów w uroczystościach o charakterze szkolnym, lokalnym i państwowym. 3. Organizacja wycieczek i lekcji muzealnych. 4. Hołd pamięci poległym i zasłużonym - umiejętność godnego zachowania się w określonej sytuacji i miejscu. 4. Rozwijanie wśród uczniów zasad humanitaryzmu. |
dokumentacja szkolna. kalendarz uroczystości. lekcje wychowawcze |
3. Profilaktyka zagrożeń. |
1. Przeciwdziałanie objawom dyskryminacji w szkole – dostosowanie warunków nauki, opieki i wychowania do potencjalnych obszarów dyskryminacji poprzez organizację pogadanek. 2. Przedstawienia, filmy edukacyjne. |
Uczestnictwo uczniów |
Organizacja działań dla rodziców
Zadania |
Formy realizacji |
Informowanie rodziców o podejmowanych przez szkołę działaniach wychowawczo-profilaktycznych. |
- Omówienie z rodzicami treści programu wychowawczo-profilaktycznym i przekazywanie na bieżąco informacji o ich realizacji (zebrania, spotkania informacyjne. |
Informowanie rodziców o funkcjonowaniu dziecka w szkole. |
- Przekazywanie na bieżąco informacji o sukcesach, trudnościach i problemach na zebraniach oraz podczas rozmów indywidualnych. - Rozmowy indywidualne z pedagogiem, psychologiem szkolnym, dyrektorem szkoły. - Informacje na temat niskiej frekwencji – pisemne. - Współpraca z radą rodziców w zakresie wszechstronnej pomocy dla uczniów. |
Przekazywanie wiedzy na temat problemów wychowania i profilaktyki |
- Organizacja spotkań, warsztatów dla rodziców ze specjalistami nt. uzależnień, w tym Internetu. - Pedagogizacja rodziców, - Gazetki i biuletyny dla rodziców. - Indywidualne konsultacje z wychowawcą i pedagogiem. |
Organizacja działań dla nauczycieli
Zadania |
Formy realizacji |
Organizacja doskonalenia zawodowego – kursy, warsztaty, szkolenia. |
- Przekazywanie nauczycielom informacji o dostępnych formach doskonalenia w aspekcie pracy wychowawczo-profilaktrycznej. |
Organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia. Doskonalenie kompetencji nauczycieli |
- Organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych. - Uzyskanie wiedzy na temat norm rozwojowych |
Propagowanie literatury na temat profilaktyki |
- Udostępnianie materiałów szkoleniowych. - Gromadzenie literatury na temat profilaktyki szkolnej. |
- VIII. Uwagi o realizacji i ewaluacji
- Niniejszy program obowiązuje od roku szkolnego 2017/18.
- Stanowi podstawę do opracowania planów zamierzeń wychowawców klasowych.
- Powinien zostać zrealizowany w całym okresie nauki w szkole podstawowej z uwzględnieniem I i II etapu edukacyjnego.
- Dobór treści w poszczególnych klasach leży w gestii nauczycieli wychowawców.
- Program poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji – na koniec roku szkolnego oraz w zależności od potrzeb (odpowiedzialny – zespół wychowawców).
- Wyniki ewaluacji będą wskazówkami do pracy w kolejnych latach.
- IX. Ewaluacja programu:
- Sposoby i środki ewaluacji:
1) Obserwacja i analiza zachowań uczniów,
2) Obserwacja postępów w nauce,
3) Frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
4) Udział w konkursach.
- Narzędzia ewaluacji:
1) Ankieta dla uczniów, rodziców i pracowników szkoły,
2) Obserwacja zachowania uczniów,
3) Analiza dokumentacji szkolnej pedagoga, psychologa szkolnego i innych nauczycieli,
4) Analiza dokumentacji wychowawców,
5) Analiza sukcesów i osiągnięć uczniów,
6) Rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami i pracownikami szkoły,
7) Analiza sprawozdań pielęgniarki dotyczących stanu zdrowia i wypadkowości uczniów.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Rościszewie został zaopiniowany pozytywnie:
- uchwałą RP nr 7/17-18 z dnia 25 września 2017r.
- przez Samorząd Uczniowski – (data i podpis przewodniczącego SU – 27 września 2017r., Julia Popis.
- następnie został uchwalony przez Komitet Rodzicielski przy SP w Rościszewie – uchwała nr 2/17-18 z dnia 29 września 2018r.